El sistema de transport públic per carretera de la Generalitat comença a partir d’aquest dimarts a incorporar el biogàs als dipòsits dels seus busos. La primera prova pilot d’ús d’aquest combustible renovable que el Departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori posa en marxa a Catalunya tindrà com a escenari la comarca del Montsià. L’empresa operadora Hife ha adquirit un vehicle que funcionarà amb el biogàs produït a la planta de l’empresa Biometagàs La Galera. L’objectiu és poder avançar cap a la descarbonització del transport a partir del consum d’un combustible de quilòmetre zero, obtingut a partir de matèria orgànica i subproductes de l’activitat primària, afavorint l’economia circular.
En marxa des de fa dos anys i després d’haver superat els problemes burocràtics que li impedien connectar-se al gasoducte de la xarxa general, la planta de Biometagàs La Galera subministrarà directament el combustible al bus Iveco Crossway amb capacitat per a 63 passatgers adquirit per l’operadora Hife per 270.000 euros –que ha pogut accedir a ajuts dels fons Next Generation per a la compra amb uns 40.000 euros d’estalvi en aquest cas-. Es tracta d’una prova pilot d’una iniciativa que la Generalitat vol estendre, en cas d’èxit, a diferents línies de transport interurbà de Catalunya.
El nou bus disposa d’un dipòsit amb capacitat de 1.260 litres de gas -400 quilos-, amb una autonomia estimada per cobrir entre 750 i 800 quilòmetres. Hife el destinarà inicialment a cobrir la línia exprés.cat que enllaça Tortosa, Amposta, la Ràpita i Alcanar així com de la línia regular L1011 entre Tortosa, Santa Bàrbara, Godall, la Galera i la Sénia. Tampoc descarta, en funció de la seva resposta al pes transportat i a les distàncies, la de la Sénia, Ulldecona, la Ràpita, Amposta i Tarragona. “En funció d’això, i d’acord amb la Generalitat, veurem si es posa per a un servei més curt o més llarg”, ha apuntat el president d’Hife, José Maria Chavarría.
D’aquesta manera, el vehicle de transport públic utilitzarà per desplaçar-se biogàs produït a la mateixa comarca a partir de la transformació en energia renovable de residus alimentaris, industrials i del sector primari que efectua l’empresa. De moment, ho farà des d’un punt de proveïment situat a la mateixa planta i en funció de les necessitats podria fer-ho alternativament en punts de recàrrega de grans ciutats. Mecànicament, la motorització del vehicle és pràcticament la mateixa que un vehicle dièsel de les mateixes característiques, però el consum de combustible resulta climàticament “neutre” amb el biogàs.