Ja s’acaba el segon mes de juliol de pandèmia, que ha arribat amb una punxada de dolor que no s’esperava. Ja fa mig any que s’està vacunant la població. El moment en què s’ha d’arribar a la fita del 70% de vacunats s’acosta, és estiu i, tot i això, tornem enrere. El govern ha posat noves restriccions: passos enrere en una desescalada que, ara, metges i experts coincideixen a dir que havia anat massa ràpid, ja sigui per imprudència o per excés d’optimisme.

Una zona com el Delta de l’Ebre, una de les més turístiques de Catalunya, veu com el coronavirus l’ofega -de moment- un més de juliol que el sector del turisme es disposava a aprofitar per començar a recuperar-se econòmicament.

Milers de famílies, treballadors i petits negocis depenen de la caixa que puguin fer aquests mesos d’estiu. Les restriccions que la pandèmia ha obligat a aplicar han suposat un impacte econòmic enorme al conjunt del país. La Comissió Europea, de fet, inclou Catalunya com a la llista d’una de les zones/un dels llocs del continent europeu on la lluita contra el coronavirus s’ha traduït en pèrdues econòmiques més fortes.
El pes que el turisme té en l’economia catalana, vora el 12% del PIB des d’abans de la pandèmia, fa que, el fet que països emissors de turisme internacional com són ara França o Bèlgica, recomanin els seus ciutadans passar les vacances a casa per segon any consecutiu o -directament- evitar Catalunya, la notícia es rebi gairebé com una sentència de mort. Juliol, com a mínim, pinta gris. El turista estranger francès es deixarà veure poc, de moment.
A l’espera de saber si a l’agost, o fins i tot al setembre o a l’octubre, es reactiven els viatges, no són poques les famílies i els grups d’amics que tornen a planejar vacances a prop: rutes en cotxe, viatges per l’interior, establiments rurals o visites a aquells indrets que es tenen a mà i que sempre es deixen per a més endavant. Tornarà a ser un estiu per fer plans així. És una bona oportunitat, doncs, per part de la ciutadania, per descobrir el país i apostar per l’economia i el turisme de proximitat. Per part del sector, per atreure i seduir un públic que sovint ha quedat relegat a un segon pla, perquè el turista estranger era més intens en tot: més quantitat, més despesa. I, per part de les administracions, és moment de començar a vacunar l’economia per salvar els sectors clau.
Mentrestant, en llocs com el nostre paradís, el Delta de l’Ebre, ens obrim al turisme intern: busquem connectar amb un públic que faci moure el motor econòmic a un altre ritme i amb unes altres prioritats.
Periodista