L’ajuntament de Tortosa ha aprovat en el ple d’abril la sol·licitud de que la Generalitat construeixi una passarel·la aprofitant que quedarà la pilastra al mig del riu quan hagin tret el monument a la batalla de l’Ebre.

Abans de fer referència detallada a la passarel·la no deixo de recordar, perquè ho he afirmat de manera reiterada verbalment i per escrit, que considero un gran error treure el monument, així com que l’ajuntament no ha actuat correctament, si més no per no haver tingut en compte el resultat del referèndum que el propi ajuntament va convocar i en el qual els dos terços dels ciutadans van declarar-se favorables al seu manteniment. Tampoc el Consistori va fer res per a reinterpretar-lo, com estava previst. Si treure’l era imposat des de dalt per autoritats superiors no nego que l’ajuntament es veuria obligat a complir-ho, però no treu que podia haver expressat obertament la seva oposició i no el beneplàcit amb qual els edils han actuat. I donant classes de democràcia!

A més, afirmo que encara tinc la confiança de que es faci marxa enrere en la decisió de liquidar el monument, a la vista dels problemes jurídics i pràctics que planteja la seva destrucció i substitució. Ja es veu que ara es barallen a la Generalitat -i al propi ajuntament- per a qui li tocarà pagar la passarel·la. Per què no són tres euros.

Vaig, ara si, a referir-me a la passarel·la en sí mateixa. D’una forma potser poc periodística, però cartesiana i penso que intel·ligible.

  1. Per a què és una passarel·la? Per a creuar les persones d’un lloc a un altre superant un obstacle, en aquest cas un riu.
  1. On s’ha de construir una passarel·la? Als llocs on és necessària pel pas de la gent.
  1. És necessària una passarel·la al lloc on es vol fer a Tortosa? Si es pensa en el pas dels ciutadans locals i de la zona, evidentment no, perquè està a quatre passes del pont de l’Estat, el qual, a més a més, va ser reformat fa un parell d’anys millorant i ampliant els dos vials de vianants i incorporant els de bicicletes.

És conegut que està prevista la construcció, però no sabem quan, d’un pont nou uns centenars de metres aigües amunt, que enllaci la zona universitària i firal amb la C-12 a prop de Jesús. Aquest pont si que fa falta. Potenciaria universitat i fires i seria parcialment circumval·lació de Tortosa, millorant el conjunt del trànsit.

  1. Per tant, si no té sentit pel pas de vianants, quina funció té allí la passarel·la? Només la de justificar que no quedi una pilastra al mig del riu.
  1. Pot tenir una altra funció? Certament si. Està situada en front de l’àrea monumental de Tortosa, per tant, pot ser un complement a aquella zona monumental. Per tant, una aportació important de cara al turisme.
  1. Quina passarel·la construir, aleshores? Tenint en compte l’objectiu essencialment turístic a tocar d’edificis monumentals, no es pot posar qualsevol via de pas purament funcional. Dit d’una altra forma: no pot ser una simple passarel·la d’autopista, sinó que exigeix monumentalitat. Cal un disseny atractiu en ella mateixa. Que sigui un veritable monument. No és difícil perquè a Catalunya i fora hi ha excel·lents projectistes, però sens dubte implica un cost més elevat que una plataforma convencional de pas de vianants.
  1. És tot? Fa falta resoldre alguns aspectes complementaris gens menyspreables. La plataforma no pot quedar a nivell de l’actual pilastra, sinó que cal elevar-la (de la forma que sigui) alguns metres (3 o 4) per sobre per a no perjudicar la navegació pel riu, perquè en cas contrari eliminaria a una part de possibles embarcacions. I, essent més alta la plataforma de pas, el punt d’arribada a terra de la passarel·la té certes dificultats a la banda esquerra del riu, on l’espai és molt limitat, perquè l’avinguda Felip Pedrell és estreta i amb edificis monumentals, i la vorera insignificant. Evidentment, aquests problemes els poden resoldre els tècnics amb rampes laterals i escales adients, però sens dubte impliquen costos complementaris tant al centre del riu com als accessos.

Conclusió: cal que les autoritats pensin en una passarel·la adient en el lloc on va. Fer una via realment monumental i amb accessos potser complexos, com menys al marge esquerre. O sigui, bastant més cara del que en principi es podia pensar.

Perquè o es fa molt bé o serà un nyap.

Autor: