El Tinglado 1 del Port de Tarragona acull des de desembre de 2020 una exposició molt personal de l’artista Marta Balañá, i atesa l’afluència i èxit assolits per la mostra, es prorrogarà fins al 21 de març. Llicenciada en medicina, s’ha establert a Altafulla i s’ha convertit en una artista de referència al territori. Les seves obres traspuen una gran història que es transmet en la seva pintura on l’amor al mar és el fil conductor. Sota el títol ‘Un color porta a l’altre’ l’artista exposa a l’esmentat espai Moll de Costa. Per a Ismael Lozano Bosch, aquesta exposició “és una reconciliació amb la força i el valor que tot ésser humà té en el seu interior”. I s’entén aquesta força perquè Marta Balañá és una artista lluitadora contra el Parkinson, que pren la malaltia com al seu tsunami personal.
En la seva vida, la pintura ha estat la seva medicina i els seus quadres són el reflex, a través dels colors, com ella veu la vida. Amb la malaltia i després un greu accident de cotxe, va trobar forces per encomanar la seva sensibilitat al seu entorn i a la seva passió: la pintura. Una dona que ha sabut fer de cada batalla el seu propòsit per continuar. I que per poder veure la vida com un quadre de Monet, ha fet un esforç per treure fora els grisos i els negres i convertir-los en colors pastel.
L’artista ha exposat a Catalunya i a l’Estat espanyol, i ha estat premiada en diferents certàmens i concursos de pintura. L’entrada a la mostra és gratuïta i es compleixen tots els protocols de seguretat.
L’Arxiu dona a conèixer els seus directors
L’Arxiu del Port presenta, des del seu blog ArxiPortus, una nova entrada de la sèrie sobre els seus directors. Conèixer la seva tasca al capdavant de l’ens portuari ens permet comprendre l’avenç en les infraestructures portuàries tarragonines. La figura d’aquesta setmana és José Luis López Páramo (1929- 2010), enginyer de camins, canals i ports i director de la Junta d’Obres del Port de Tarragona entre 1973 i 1974. Succeí a Eduardo Serrano Suñer qui havia estat més de trenta anys en el càrrec.
Fou un director que s’encarregà d’elaborar els projectes d’ampliació del port com el de les obres de prolongació del dic de Llevant, amb la qual cosa aquesta espina dorsal del Port de Tarragona assoliria els tres quilòmetres i mig de longitud.
També projectà el nou contradic, de 1.200 metres de longitud per a defensar la nova dàrsena creada al costat de la desembocadura del riu Francolí i un moll adossat al mateix contradic. Així mateix, López Páramo, preveié les obres d’ampliació del moll de Petroliers, la prolongació del moll d’Aragó, la rehabilitació del moll de Lleida per als tràfics especialitzats i transports combinats amb diferents d’atracada per a vaixells de càrrega horitzontal i la construcció d’un moll de 400 metres de línia d’atracada, finançat per la iniciativa privada.
Cal destacar que en època de Páramo, el Port de Tarragona era el cinquè de l’Estat, per darrere del de Bilbao, Gijón, Barcelona i València. Precisament l’any 1973 es va batre un rècord de tràfic de mercaderies arribant als sis milions de tones. Va ser un moment de creixement important motivat, entre altres coses, per la implantació progressiva de la indústria petroquímica al territori, les obres de les autopistes A2 i A7 i les inversions privades en infraestructures portuàries.
D’altra banda, l’Arxiu enguany celebra el seu trentè aniversari, una commemoració que es mostra amb una proposta agosarada: ha muntat una gran instal·lació fotogràfica a la façana de l’edifici de l’Arxiu del Port (plaça dels Carros cantonada amb el carrer d’Anselm Clavé) amb imatges de diversos moments dels gairebé cent anys d’existència. Aquesta refotografia de Ricard Martínez, l’’Autoretrat d’un vaixell anomenat Arxiu’, plasma els diversos moments d’existència de l’edifici, imatges que registren la construcció i reforma de les diverses vicissituds que ha tingut. La imatge es plega exactament pel mateix lloc on es doblega l’edifici que representa.
Des del Museu del Port, provisionalment al Tinglado 2 mentre es fan les obres de reforma integral del Museu, podem fer una passejada per la història de Tarragona i el seu entorn portuari amb l’itinerari que ens proposa i que és una mostra del futur Museu. L’entrada és gratuïta i se segueixen els protocols de seguretat. S’hi poden trobar les tipologies de vaixells i els diferents sistemes de propulsió. També s’ha recreat una retrospectiva del comerç portuari així com elements de l’ofici de boter, mestre d’aixa, etc. Els àmbits de la història portuària a més del món de la pesca i l’esport conformen l’exposició temporal. La mostra és oberta de dimarts a dissabtes, de 10 h a 14 h i de 16 h a 19 h, i diumenges i festius d’11 h a 14 h. Dilluns és tancat.
Una altra activitat que proposa el Museu és Fem memòria… on es busca la col·laboració del públic, des de les xarxes socials, per completar l’arxiu de fotografies històriques del seu fons @museuporttarragona. D’altra banda, el Museu també ofereix la proposta Educa Digital, dins del seu programa pedagògic virtual destinat a escoles i esplais. Són els tallers més emblemàtics de l’entitat museística que continuen treballant els continguts al voltant del Port i de la mar. Aquesta iniciativa inclou un vídeo explicatiu de cada activitat i un joc multimèdia. Per accedir a les activitats cal fer reserva mitjançant museuport@porttarragona.cat o bé al 977 259 434.