Segur que la resposta, és NO, però per a que no passi, hem de fer totes les compres als comerços locals. Sí, totes! Pot passar que la botigueta o l’establiment no ho tingui en estoc, però segur que posarà tots els mitjans per a servir-nos el que volem. I quins avantatges té comprar al nostre poble? Molts i tot seguit ho veureu.

Des de fa anys el negoci familiar d’autoescola dels meus pares es troba associat a la Federació de Comerciants de la Sénia (FECOSE) i va ser una molt bona opció per conèixer a persones que lluiten per la seva activitat i per  mantenir viu el poble, i així ho reflecteixen les paraules de la seva Presidenta, Izaskun Fernández (propietària, juntament amb la seva mare i el seu germà, de Maite, sabates i complements): “Comprant al poble no només donem benefici al
comerç o al comerciant sinó també a la comunitat o societat. Hem de pensar que aporten llum i sensació de seguretat (tots sabem que un carrer fosc sempre es percep com més insegur) també aporta llocs de treball (tant directes com indirectes) i sobretot vida, ja que als carrers on hi ha comerç sempre hi ha més moviment de gent i un poble amb comerç és un poble viu, no un poble dormitori. Per no parlar de les accions que realitza el comerç o l’associació que
jo penso que a part del benefici econòmic que es busca de fons, aporten sentiment de pertinença al grup i cohesió social.”
A aquestes paraules s’hi sumen, Mar Alarcón (de Llepolies) i Cati Ortiz (de D- Casa).

Com he aprés al llarg de la vida, lo material és efímer (dura el que dura), però en canvi els bons moments (on hi ha un tracte personal amable, predisposició a ajudar i proximitat) es converteixen en records i els records són eterns, i aquests bons moments els tenim al comerç de proximitat, tal com ho destaca Núria Villalbí (membre de la FECOSE i qui s’ha posat al front del tercer canvi generacional a la Joieria Godes fundada el 1929): fer compres al poble et dona
“el tracte directe i personal amb les persones, la relació de tu a tu, que tant enyorem ara. A més a més, de tot el coneixement i assessorament que et pot donar la persona que directament t’està atenent en una botiga. Tots els que estem darrere un taulell tenim una formació i coneixement del nostre producte, servei…que aporta un valor afegit, tant en el moment de la compra com en el servei postvenda.”

I qui no vol tenir una alimentació saludable al 100% a les seves famílies? Com bé diu, Montse Subirats (de Peixos Subirats, que tot i ser del Mas de Barberans, ens porta el seus millors productes a la Sénia) en el sector de l’alimentació “trobar producte fresc, de proximitat o recent fet cada dia, és un gran privilegi.”

Sí, Montse, ho és.

Quants avantatges individuals i col·lectius! La frase que diu Ma Victòria Sanz (de Joies Ma Victoria, un negoci on hi trobaràs la marca “la Sénia” amb peces exclusives) ho resumeix tot: “El comerç local sempre suma… perquè el comerç es vida.”

I amb la situació que vivim ara, que ens preocupa molt la vida, què millor que regalar-nos vida, comprant al poble (productes i serveis). Angela Auladell (de Vailets), Noelia Queral (de Nopima) també hi estan d’acord. M’agrada la reflexió que ens fa Carme Abella (que juntament amb la seva germana tenen la Perruqueria Abella, ja regentada per la seva mare): “Sí, sí, podem estar orgulloses del comerç del poble perquè ara ens adonem del munt de gent que sortia a comprar fora i ara no té més remei que comprar aquí. Hi ha pobles propers que no tenen aquest moviment de botigues com aquí. I tenim bon gènere..que carai!”

Carme, que tots els canvis, siguin per adonar-nos del potencial que tenim a la Sénia.

Això em fa pensar en altres establiments que ja no hi són i m’entristeix, no obstant, no podem tornar enrere, però sí evitar la pobresa present i futura de comerços locals als nostres pobles. Evite-m’ho!

Cadascuna de les compres (de productes i serveis) que fem a la meva família, les busquem al comerç local i ara us explicaré la meva darrera compra. Necessitava canviar el calçat habitual i volia unes botes militars. Vaig anar a una sabateria del poble i no en tenien ni de moment en rebrien més, i vaig provar a un altra sabateria local. La dependenta en una atenció molt especial, em va buscar unes i em va passar la fotografia, les hi vaig encarregar. Però, al cap d’uns pocs dies, rebia el whatsapp de la primera sabateria, que em deia que n’havia vist unes que em podrien agradar. Aquesta atenció directa, no la podem tenir enlloc, per molts de missatgers “capciosos” que podem rebre virtualment. Ja les tenia demanades a l’altre establiment, no obstant, és tan d’agrair saber que darrera del taulell hi ha una persona que tractes de tu a tu i que vol ajudar-te amb la teva necessitat- compra, que sols puc que dir-los/ dir-vos, gràcies i gràcies.

I mentre estic escrivint aquest article, la meva filla Georgina, alumna de segon d’ESO prepara un projecte d’elaboració de productes que respectin les tres erres (reduir, reutilitzar i reciclar) i li “robo” unes frases perquè resumeixen la resposta a la frase del títol de l’article: “Hem d’aconseguir, de manera ecològica, comprar tots els productes a la Sénia per donar feina local als petits negocis i així també promoure la compra de proximitat, que és molt important ja que si deixem de comprar en les petites empreses del poble acabaran desapareixent. I els dies amb vida a la Sénia, que dona gust de sortir i veure l’ambient, els ho devem a aquests negocis.

Per últim, acabo en la reivindicació que fa Anna Subirats (una empresària en molt i molt de gust, que al llarg de la seva trajectòria s’ha reinventat per oferir productes i serveis al poble): “És el que sempre hem pensat que voldríem que passes, que la gent de la Sénia comprés aquí. Creuem els dits i confiem en nosaltres.

Confiem, Anna!

Moltes gràcies a totes les associades de la FECOSE per aportar tant a aquest article i a la Sénia.

Advocada i mediadora a CASTELL MARTINEZ, ASSOCIADES