El DeltaChamber Music Festival, el festival internacional de música de cambra a les Terres de l’Ebre, tanca la seva edició ‘Parèntesi’ amb “bones sensacions” després de sis dies de certamen. Enguany, s’han organitzat una quarantena de concerts individuals – una proposta intimista entre músic i oient-, que els organitzadors es plantegen repetir de cara la pròxima edició per la bona acollida que ha tingut entre el públic. Aquest diumenge s’ha celebrat a Amposta l’últim dels tres concerts organitzats a l’aire lliure. En l’actuació s’han interpretat peces Haendel i Beethoven, entre altres autors.
El darrer concert del DeltaChamber ha posat a escena per tercer dia consecutiu un repertori dividit en quatre blocs, de peces curtes i d’estils molt diferents, que ha repassat la música de grans compositors com ara Toldrà, Satie o Ravel. Segons ha detallat el codirector del festival Pau Rodríguez en declaracions a l’ACN, el fil conductor de l’actuació han estat les emocions, que s’han interpretat en un “viatge” a través de peces tant contemporànies com barroques. Com a mesura preventiva, només ha tocat un únic artista o bé un màxim de tres persones damunt l’escenari. Tots ells han explorat la música de cambra que rarament surt dels auditoris i que aquest diumenge ha ressonat a la plaça de l’Ajuntament d’Amposta.

Enguany, el DeltaChamber ha deixat en pausa la cinquena edició tal com s’havia programat per tal de celebrar-la l’any que ve, i ha introduït un nou concepte de concerts per adaptar-se a la situació sanitària. Així, s’han organitzat una quarantena de recitals individuals, que han anomenat ‘1to1’, on el músic i l’espectador, sense intercanviar ni una paraula, s’han mirat als ulls i han compartit l’experiència d’un concert exclusiu d’uns deu minuts de durada. “Han sigut emocions molt fortes, tenir un artista davant teu que crea en aquell moment, inspirat en allò que tu transmets, crec que és molt especial. També la intimitat i la solitud. Hi ha hagut gent que plorava molt o altres que estaven més nerviosos”, ha destacat Laura Ruiz, codirectora del certamen.

Aquesta proposta intimista aterra des d’Alemanya, inspirada en la performance de Marina Abramovic ‘L’artista és present’ i s’ha fet de dimarts a dijous a la Torre de la Carrova, al pati de l’antic col·legi de les monges, i al vestíbul de l’Ajuntament d’Amposta. Aquests tres espais emblemàtics del municipi s’han decorat amb instal·lacions efímeres de diversos arquitectes.

“Bones sensacions” de l’edició readaptada

Ambdós directors han destacat les bones sensacions que s’emporten de l’edició d’enguany que s’ha vist marcada per les mesures preventives, com ara les restriccions d’aforament – a la plaça només hi caben unes 150 persones-, o bé pel fet que hagin celebrat els concerts a l’aire lliure. A banda, només hi han participat artistes de trajectòria internacional però residents al país. “Estem molt contents de tocar després de quatre o cinc mesos sense fer-ho. La sensació és bona, però a la vegada, ens envaeix una certa tristor per les condicions actuals, amb elements en contra, com la humitat i l’aire”, ha expressat Rodríguez.

En la mateixa línia s’ha posicionat Ruiz, que ha assegurat que el format a l’aire lliure i amb grups petits de músics no és “l’ideal”, ja que és preferible l’acústica dels espais tancats. “L’hem fet funcionar i ha tingut bona acollida. Si l’hem de repetir, ho farem, perquè el que volem és que la música i la cultura no parin”, ha completat. De fet, els organitzadors no descarten repetir la proposta intimista dels concerts ‘1to1’, perquè apunten que ha agradat moltíssim als espectadors.

“Moltíssima gent ens demana que ho repetim, molts s’han quedat amb ganes de veure els espais i d’experimentar aquesta experiència, crec que els rescatarem”, ha apuntat Ruiz. Així mateix, els responsables del certamen han celebrat que hagin omplert pràcticament l’aforament permès a cada passi i que durant els sis dies de festival hi hagin assistit unes 400 persones.

Autor: