La directora territorial de Treball, Afers Socials i Famílies a les Terres de l’Ebre, Rosanna Fatsini, ha reconegut que l’allau d’Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) que es van presentar entre el 15 i 27 de març, durant la setmana i mitja posterior a la publiació del decret d’estat d’alarma per part del Govern espanyol, “ha saturat” l’àrea dels serveis territorials que els ha de tramitar.
Fatsini ha explicat que l’àrea de Treball és la que té menys personal habilitat, per la qual cosa, per fer front al col·lapse i saturació telemàtica que es va produir “els 2 o 3 dies primers”, es va optar per posar tot el personal a recepcionar i tramitar els ERTO. En aquest sentit, ha donat una dada ben il·lustrativa: “Al llarg de 2019 només se’ns van presentar 12”, mentre que “fins divendres passat se n’han presentat 1.700, que afecten ja 7.000 treballadors” en l’àmbit de les Terres de l’Ebre.
La directora territorial ha reconegut que s’està davant d’una situació econòmica “excepcional”, i ha recordat que l’objectiu és tramitar els expedients el més ràpidament possible per enviar-los al Servicio d’Empleo Público Estatal (SEPE). També ha dit que “els expedients per causa major s’han aprovat en un 90% dels casos, per a que cobren a temps”.
Atenció telefònica i telemàtica
D’altra banda, a nivell del conjunt de Catalunya, el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) ha triplicat a partir d’aquest dilluns el personal d’atenció telefònica i telemàtica per poder fer front a l’elevat increment de consultes de la ciutadania, especialment relacionades amb els expedients de regulació temporal d’ocupació, la Renda Garantida de Ciutadania i la inscripció com a demandant d’ocupació, tràmits i/o consultes que normalment es realitzen des d’una Oficina de Treball.
La mesura forma part d’un pla més ampli per reforçar el dispositiu d’atenció a la ciutadania i garantir la resposta a les consultes i gestions, un servei que s’ha vist alterat per l’alarma sanitària provocada pel Covid-19, atès que les mesures sanitàries per evitar l’extensió del virus han obligat a tancar al públic les Oficines de Treball i a minimitzar els efectius que hi treballen a porta tancada.
Cal recordar que el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya no té competències ni en la tramitació ni en el pagament efectiu de les prestacions d’atur, ja que aquestes corresponen al Miniteri de Treball i Economia Social a través del Servicio d’Empleo Público Estatal (SEPE). Tanmateix, el SOC ha decidit anticipar-se al previsible increment de consultes sobre aquests temes que encara s’ha de produir en els propers dies i preparar aquest operatiu d’atenció telèfonica i telemàtica amb un important increment de personal.
Així, per incrementar la capacitat de resposta del SOC, aquest dilluns s’ha posat en marxa el Pla de suport remot a les oficines de treball, que suposa la incorporació a l’equip d’atenció, 441 professionals més de les oficines, que teletreballaran gràcies a un dispositiu desenvolupat conjuntament amb el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI) de la Generalitat de Catalunya i l’empresa Amazon.
Per accedir a aquest servei les persones usuàries hauran de trucar al telèfon gratuït 900 800 046. Un missatge enregistrat els demanarà el seu codi postal i, posteriorment, si la consulta té a veure amb la renda garantida de ciutadania, amb la inscripció com a demandant d’ocupació o amb altres consultes o tràmits, en funció de la tipologia de la pregunta es derivarà a un o altra dispositiu. L’horari d’atenció telefònica serà de dilluns a divendres de 8h a 14h.
Gràcies a aquest reforç, el nombre de professionals d’atenció a la ciutadania passa de les aproximadament 200 persones, que hores d’ara treballen des de les Oficines, a més de 640.
Alta com a demandant directament des del web del SOC
En paral·lel al Pla de suport remot a les oficines de treball ,el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya ha implementat en la seva web, des del passat dimecres, un formulari per donar-se d’alta com a demandant d’ocupació adreçat a aquelles persones que mai han estat inscrites, per tal que es puguin fer-ho de manera autònoma, sense cap altra intervenció. Les dades s’envien directament a la base de dades del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya. L’adreça per accedir al formulari és: https://serveiocupacio.gencat.
Catalunya és la primera comunitat autònoma en disposar d’un formulari que permet introduir les dades necessàries per a la inscripció, que es traslladen de manera directa a la base de dades del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya, sense la necessitat de cap altra intervenció.
Cal recordar que les persones incloses en un expedient de regulació d’ocupació no han de fer cap tràmit, excepte si no han estat mai demandants d’ocupació, en aquest cas poden utilitzar qualsevol de les dues vies: a través del formulari de la web o trucant al 900 800 046.