En els darrers dies hem tingut bones notícies a les Terres de l’Ebre referent a qüestions relacionades amb l’Educació. Recentment informàvem de la implantació del Batxillerat Internacional a l’institut Dertosa per al curs 2020-2021 o de la creació de l’Institut d’Estudis Aqüícoles i Ambientals de Catalunya arran del canvi de l’actual Escola d’Aqüicultura de l’Institut Els Alfacs de la Ràpita com a centre propi del Departament d’Educació. Una setmana en què el propi conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha fet una nova estada al nostre territori per presidir l’acte d’homenatge als docents i personal d’administració jubilats el passat curs a les Terres de l’Ebre i per visitar l’Escola Sant Llàtzer i l’Institut Cristòfol Despuig de la capital del Baix Ebre
Si li sembla comencem parlant del nou Batxillerat Internacional que s’implantarà el proper curs 2020-21 a l’Institut Dertosa de Tortosa.
És una satisfacció que el nostre territori i concretament l’institut Dertosa de Tortosa pugui oferir aquesta doble titulació, el batxillerat i el batxillerat internacional. Considerem que per a l’alumnat que cursi aquesta doble titulació és molt important, no només per tot allò que pugui adquirir sinó també per totes les portes que se li poden obrir de cara a la universitat. Eren els darrers estudis de batxillerat que ens calia implantar al territori. De fet només hi ha quatre instituts públics a tot Catalunya que el tenen: un a Reus, un a Girona, un a Barcelona i un a Lleida. Per tant, és molt bona notícia que el cinquè el tinguem a les Terres de l’Ebre: pels alumnes, per a les famílies, per als empresaris i considero que en general per a tot el territori. Estem molt contents i s’ha de felicitar a l’institut Dertosa que s’ho ha treballat durant dos cursos seguits. Això no es dona per que sí, si no hi ha un treball previ del claustre i de l’equip directiu. Han estat dos anys formant-se i preparant-se per poder oferir aquesta modalitat de batxillerat.
Fa poc també s’ha anunciat la creació per al curs 2020-21 de l’Institut d’Estudis Aqüícoles i Ambientals de Catalunya arran del canvi de l’actual Escola d’Aqüicultura de l’Institut Els Alfacs de la Ràpita com a centre propi del Departament d’Educació.
És també una reivindicació de molts d’anys. Penseu que l’Escola d’Aqüicultura va nàixer fa anys com un apèndix de l’IES Alfacs. Es va apostar en aquells moments per fer uns estudis molt específics d’aqüicultura, únics a Catalunya. No hi ha cap altre centre de formació professional que ofereixi aquests estudis. I no només han quallat si no que a més a més han crescut oferint també el cicle superior de tècnic de control ambiental. No és casual que estigui instal·lat a La Ràpita. És un sector agroalimentari molt potent i era important ara donar aquest pas de segregar-lo de l’institut i que poguessin caminar sols. El mateix director deia “S’ha fet gran i ara és normal que s’emancipi”. La creació d’aquest nou institut d’estudis professionals aqüícoles i ambientals de Catalunya serà únic a tot el país i un dels pocs de tot l’Estat. És una aposta clara i decidida del departament d’Educació per a impulsar aquest sector, de formació i de transferència de coneixement i que permeti als alumnes treballar directament amb les empreses relacionades. Reforçar les xarxes de transferència tecnologia i empresarial. Això vol dir que no només formarem als futurs tècnics que aniran a treballar a aquestes empreses sinó teixirem aliances per tal d’avançar en la innovació i la recerca.
Fa uns dies es va celebrar la XII Jornada d’Educació Infantil al Campus Terres de l’Ebre de la URV que té l’objectiu de vincular l’escola amb el seu entorn immediat com a garantia d’innovació i qualitat educativa.
Jo diria que es tracta d’una aliança que es fa amb la universitat del nostre territori, la URV, amb el campus de les Terres de l’Ebre. Fa dotze anys que s’organitzen de manera conjunta aquesta jornades. Vam començar amb la d’infantil. D’aquí un mes tindrà lloc la mateixa jornada però d’educació primària. Són unes jornades d’èxit. Hem tingut més d’un centenar d’inscrits en cadascuna d’elles. Justament enguany han tractat sobre les aliances que els centres educatius, tant d’infantil com de primària, poden tenir amb aquelles organitzacions i entitats que tenim al territori i amb les que es pot treballar plegats. En un món global com el que estem, no s’entendria que anessin separades. S’ha de partir d’allò més local per arribar a aquest món més global i poder tirar endavant aquests projectes conjunts.