Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC) i la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) assistiran aquest divendres a la manifestació convocada a Madrid pel conjunt del sector de l’olivera, representat en unitat d’acció per ASAJA, COAG, UPA i Cooperativas Agro-alimentarias.
JARC i FCAC se sumen a la mobilització per denunciar la crítica situació que travessen els productors per les pèrdues que suporten davant els baixos preus de l’oli d’oliva en origen. A Catalunya durant el 2018 es va passar de pagar el verge extra de 3,5 €/kg al mes de juny als 2,75 €/kg al mes d’octubre. Un any després oscil·la entre un 2,10 i 2,30 €/kg, i els olis llampants ronden l’1,80 €/kg.
Sota el lema ‘Precios justos para un olivar vivo. En defensa del olivar tradicional. NO aldespoblamiento’, els olivarers recorreran els carrers de la capital per a reclamar un paquet de mesures que reactivin els baixos preus en origen i garanteixin un futur digne per a les explotacions d’olivera tradicional. El front comú atribueix la davallada a les pràctiques comercials deslleials que contribueixen a la tendència a la baixa dels preus.
Lluis Gaya, cap sectorial de l’olivera de JARC, apunta que en aquests moments l’especulació n’és la causa d’aquesta tendència baixista, que no està justificada, amb una demanda superior a l’oferta. JARC ha reclamat en reiterades ocasions al Ministeri d’Agricultura que pressioni perquè la Unió Europea apugi el preu mínim per activar l’emmagatzematge privat, que actualment és d’1,79 €/kg. Aquesta xifra és inferior al cost de producció i afavoreix l’especulació per part de la gran indústria i envasadors, que amb aquesta fórmula poden mantenir l’oli més barat, important-lo de països extracomunitaris.
L’acord comercial de la UE amb països tercers, especialment el Marroc, Tunísia i Turquia, arrossega a la baixa els preus dels olis amb Denominació d’Origen i és un dels motius que ha contribuït a desequilibrar la balança comercial del sector.
La Federació reclama la posada en funcionament de mecanismes d’autoregulació del mercat amb caràcter obligatori per a tot el sector així com millorar la transparència en la formació de preus així com perseguir les actuacions que provoquen una banalització de l’oli d’oliva i la utilització com a producte reclam.