Móra la Nova acollira aquest divendres la vuitena edició de la Jornada sobre Patrimoni Històric Ferroviari que versarà sobre el 125 aniversari de la posada en servei de la Línia dels Directes entre Barcelona i Madrid, de la qual forma part l’estació de Móra la Nova.
El Casal Municipal de la localitat acollirà en sessió de matí i tarda, a partir de les 11 del matí, tota una sèrie de xerrades divulgatives dirigides a commemorar aquest aniversari. L’acte, organitzat pel Grup de Treball de Patrimoni Històric Ferroviari de Catalunya, és obert i gratuït. La ponència inaugural, La línia dels directes, oportunitats de preservació patrimonial, anirà a càrrec d’Adrià Pàmies, investigador del Museu del Ferrocarril a Móra la Nova. A continuació, hi haurà quatre conferències més que desgranaran aspectes com les figures destacades de l’emprenedoria ferroviària del segle XIX a Catalunya, la història del dipòsit de locomotores de vapor de Móra la Nova, l’impacte del ferrocarril a la ciutat de Casp o la segona vida del tram Reus-Roda. Totes les ponències aniran a càrrec d’experts en la matèria ferroviària com Ferran Armengol, de la Universitat de Barcelona, Joan Alberich, de la Universitat Rovira i Virgili, Ignacio Gracia, de l’Associació d’Amics del Castell del Compromís de Casp i Josep M. Rovira, enginyer industrial.
Clourà la jornada el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, i a continuació els assistents es desplaçaran al Museu del Ferrocarril per conèixer els avenços del projecte del tren històric turístic “Lo Caspolino”. L’endemà, els dies 5 i 6 d’octubre, el Museu del Ferrocarril celebra la Festa del Tren.
El Grup de Treball sobre Patrimoni Històric Ferroviari de Catalunya està format per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, el Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, el Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, la Fundació dels Transports Municipals de Barcelona, el Museu del Ferrocarril de Catalunya a Vilanova i la Geltrú, la Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril, l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona i la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial.