L’anunci de l’aprovació definitiva de les bonificacions per treure els camions de la Nacional 340 i desviar-los a l’AP-7 no ha aixecat entusiasme al territori, que segueix reclamant la gratuïtat total de l’autopista. Aquesta solució, pactada entre la Generalitat i el govern central, havia d’entrar en vigor l’1 de gener i finalment serà efectiva a l’octubre, un cop el Consell de Ministres aprovi el corresponent decret el pròxim 31 d’agost. Una mesura que inclourà la gratuïtat pels residents que agafin l’autopista.
Pels alcaldes del Pacte de Berà arriba tard. Ara bé, mentre que al Camp de Tarragona es donen per satisfets, els de les Terres de l’Ebre continuen reclamant l’aixecament de barreres d’una autopista que quedarà alliberada a finals de 2019.
L’alcalde d’Altafulla, Fèlix Alonso, ha afirmat que “estem molt satisfets perquè ha estat una lluita molt complicada” i retreu la demora a l’Estat en un any on la sinistralitat ha estat molt elevada. En canvi, l’alcalde d’Amposta, Adam Tomàs, creu que l’Estat hauria pogut actuar més ràpidament “alliberant els peatges de l’AP-7”. “És una mesura que ens millora respecte a la situació que estàvem però no ens situa en igualtat de condicions respecte a altres ciutadans de l’Estat o Catalunya”, afirma Tomàs.
Per la seva banda, el moviment veïnal Prou AP-7 Gratuïta Ja!, no afluixa el to. Consideren poc seriós que l’anunci s’hagi fet a través d’una trucada del Ministre de Foment a l’alcalde d’Altafulla. Tot i que reconeixen que la seguretat a la Nacional 340 millorarà, adverteixen que l’autopista s’omplirà de camions. “Recordem que a l’AP-7 també hi ha molts accidents. Necessitem una N-340 millorada, no empitjorada, i una AP-7 gratuïta i amb tercer carril”, segons Navarro.
El portaveu veïnal insisteix que les bonificacions del 100% pels residents és una avantsala a la implantació de la vinyeta, una espècie de tarifa plana per pagar les autopistes que vol impulsar la Generalitat quan finalitzi la concessió de l’AP-7: “Falten 15 mesos perquè l’AP-7 sigui gratuïta i els polítics es posen la medalla quan realment treballen per implantar la vinyeta. Que surtin i que diguin la veritat: senyors us volem donar un dàtil perquè cagueu una palmera!”.
El moviment veïnal seguirà tallant setmanalment la Nacional 340 per oposar-se a la vinyeta i la construcció de les rotondes. La federació de transportistes de Tarragona també ha anunciat mobilitzacions perquè es consideren discriminats, ja que l’Estat els bonificarà el 50% del cost del peatge i no els permetrà circular per la nacional.