Cada migdia de dimarts i dijous, i fins a finals del proper mes de març, la sala de plens del Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre es converteix en un laboratori d’idees i aprenentatges per als comerciants de la comarca. Una vintena de botiguers riberencs participen en el seminari d’Aparadorisme organitzat dins el projecte de dinamització econòmica del Ribera d’Ebre Viva.L’objectiu és formar-los i donar-los eines per avançar en la professionalització dels seus negocis, i també del sector comercial de la comarca. En vuit sessions de 2,5 hores els comerciants aprendran noves tècniques i materials per fer un bon aparador a les seves botigues, de la mà de la reconeguda especialista en aparadorisme i interiorisme, Mónica Pla. Durant el taller posaran en pràctica el que aprenen, en les classes pràctiques, i l’objectiu és que després ho posin en pràctica a l’entrada dels seus negocis.
Imaginació, innovació i creativitat
Van començar el dia 20 de febrer i els participants ja comencen a conèixer tècniques, materials i recursos per utilitzar en els seus aparadors. “Un bon aparador és una combinació entre material i producte, han d’anar els dos alhora, no pot ser un més que l’altre”, explica Pla, que també confirma que l’aparador s’ha de mirar com una eina comercial i artística, ja que és la primera imatge que els comerciants donen del seu establiment. Aquesta setmana al seminari estan treballant la creativitat, un aspecte molt important en aquest àmbit, perquè “no es pot tenir sempre el mateix aparador, s’ha de canviar segons l’època de l’any o aprofitant dates especials”, diu Pla.
Bon ambient i treball en equip dels comerciants
A l’entrar a la sala del Consell on fan les sessions es respira un bon ambient, companyonia i treball en equip. La vintena de comerciants que assisteixen s’ho passen bé, mentre que aprenen aspectes relacionats amb el seu negoci. Ho expliquen la Teresa Trillo, del Taller de ceràmica Teresa Trillo de Garcia; la Jennifer Almagro, de la botiga de puericultura i premamà Carmina Borrell de Móra d’Ebre; i la Lourdes Salvadó, de l’Estanc-Llibreria Can Solfa d’Ascó. Elles van fer equip en la pràctica de la primera setmana, on diuen haver après molt. “Nosaltres som més tradicionals i venint aquí podem donar un aire nou als aparadors”, coincideixen, entre somriures, i continuen explicant: “A més, s’ha d’innovar i a l’hora de fer-ho, gairebé tot s’hi val”.
Lurdes Casadó, de l’Estanc Arts de Móra la Nova, no és la primera vegada que assisteix a un curs de formació al Consell Comarcal. Assegura que participa “amb ganes d’aprendre noves tècniques, materials i idees”. Ella està encantada amb la formadora, ja que “transmet inspiració, dóna eines, materials i ens és de gran ajuda”. També treballen altres tècniques, que a la Jennifer, la Tere i la Lourdes els han semblat molt interessants, expliquen després de caminar per la sala i fer tècniques de relax. “Les idees s’agafen amb el cos i no amb el cap”, segons Mónica Pla.
La formació forma part de les actuacions previstes en el Pla de Dinamització Comercial de la Ribera d’Ebre 2016-2020, en marxa, i que també ha suposat la creació de la marca Pobles Vius. El primer dia, en la benvinguda al curs, la presidenta del Consell Comarcal de la Ribera, Gemma Carim, va animar als comerciants a continuar lluitant pels seus negocis, i el seu paper de comerç de proximitat, posant en valor el seu paper de donar vida als pobles.