Com que el Tribunal Constitucional (TC) va declarar inconstitucional i va anul·lar l’impost que gravava la producció d’electricitat des de les centrals, el Govern s’ha vist obligat a retornar-ne els ingressos d’ençà que el va començar a aplicar. A la demarcació, l’any passat la recaptació de tributs, tant propis com cedits per l’Estat, ha baixat lleugerament. En concret, un 2,50%, ja que al 2015, es van ingressar 100,68 milions d’euros. De l’estadística, en destaca que s’ha recaptat més d’aquells impostos vinculats al sector immobiliari (sobretot, per les compravendes de segona mà). Però per contra, i en part això enfonsa la mitjana, els tributs referits al joc i les apostes han caigut a la meitat.
L’any passat, la Generalitat va ingressar 98.166.086,96 euros procedents dels tributs propis i dels cedits per l’Estat al Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre. La xifra anterior no només inclou la recaptació liquida, sinó també les liquidacions o aquelles quantitats que encara no s’han ingressat, però que els contribuents estan obligats a pagar (que en l’argot econòmic es coneix amb el nom de ‘contret’).
L’estadística dels ingressos que gestiona l’Agència Tributària de Catalunya (ATC) inclou dos grups de tributs. Per una banda, aquells que ha tirat endavant el Parlament –és a dir, els propis- com ara la taxa turística o grans establiments comercials. I per altra banda, la recaptació d’aquells tributs cedits per l’Estat (bé sigui total o parcialment) com ara Patrimoni, Successions i Donacions o els que es graven sobre el joc.
Si es miren els números globals, al territori l’any passat la recaptació va ser lleugerament més baixa. En concret, va caure un 2,50%. Dels 100,68 MEUR que havien ingressat les arques públiques al 2015, es va passar als 98,16. I això s’explica perquè, mentre hi ha un grup d’impostos que millora en recaptació, n’hi ha un altre que no ingressa tant, i aquest darrer és el que determina la balança.

