Dissabte passat es va celebrar al Hub Social de Barcelona l’entrega dels guardons de la primera edició dels Premis L’Hermini, organitzats per la Fundació Hermini Tudela. Aquesta fundació treballa des de fa més de 40 anys per impulsar un model d’escola inclusiva on els reptes individuals de cada infant no suposin un fre per a la seva educació i desenvolupament.
El Premi de l’Hermini reconeix les iniciatives que milloren el dia a dia a l’escola d’infants afectats per qualsevol qüestió de salut o discapacitat, fer-les visibles perquè funcionen i compartir-ho per multiplicar el seu impacte. Són iniciatives que sorgeixen de la mateixa comunitat educativa per donar resposta a reptes concrets que es presenten al seu entorn. Volen reconèixer la creativitat, l’esperit innovador i l’esforç humà i material que es desplega en una escola quan es treballa per al benestar dels seus i les seves alumnes.
L’acte va estar conduït pel periodista de Catalunya Ràdio Manel Alias i va comptar amb els parlaments de Sara Aguareles (presidenta de la Fundació Hermini Tudela) i Miquel Martínez (membre del patronat i secretari de la Fundació).
Les experiències guanyadores han estat:
- Premi categoria experiència de centre per l’Escola Enric Grau Fontseré de Flix, pel projecte Espais Multisensorials Comunitaris Snoezelen Cloret: Premi de 5000€, difusió de l’experiència i participació en el jurat de la següent edició.

- Experiències d’aula reconegudes: Escola Palma de Mallorca, de Barcelona, amb l’experiència TEAstimo molt. Escola Vedruna Immaculada, de Barcelona, amb l’experiència de pictogrames per a l’etapa d’infantil. Escola Pàmies, de Ginestar, amb l’experiència inclusiva envers la ceguesa i dificultats visuals. Escola Mercè Pla, de Tortosa i ZER Mestral, amb l’experiència de DUA. Premis dotats amb 2.000€ cada un i la difusió de l’experiència.
El projecte Espais Multisensorials Comunitaris Snoezelen Cloret ha transformat diversos espais de l’escola (una aula multisensorial, un jardí i l’aula de psicomotricitat) per aplicar el mètode científic Snoezelen que treballa l’estimulació dels sentits per millorar el benestar emocional i afavorir els aprenentatges. Els tres grans pilars del projecte són: les sessions individuals per alumnat amb necessitats educatives específiques, les sessions d’ambients d’aprenentatge internivells per tot l’alumnat de l’escola i finalment sessions comunitàries adreçades també a famílies, gent gran, exalumnes en seguiment i altres col·lectius del municipi. Aquesta tasca l’organitzen i executen tres docents de l’escola amb certificació de terapeuta internacional Snoezelen: Laura Sanclemente, Àngela Reverté i Raquel Sánchez.
Aquest projecte va ser possible engegar-ho l’any 2021 gràcies al teixit empresarial, comercial i associatiu de la població de Flix i comarca de la Ribera d’Ebre, que amb les seves aportacions econòmiques i en materials específics, han permès la creació d’aquests espais amb elements i dispositius específics per realitzar les sessions. A dia d’avui es continuen rebent aportacions i col·laboracions (6000€ acumulats a setembre 2025) que es sumen als 6000€ més invertits amb fons propis de l’escola (a partir d’altres premis rebuts).
Aquest últim reconeixement obtingut als Premis Pallach i la seva dotació de 5000€ permetrà fer front a la renovació d’alguns elements dels espais multisensorials i també la propera edició d’una publicació amb l’experiència realitzada a l’Escola de Flix.
Cal destacar també que el curs passat es va signar un conveni de col·laboració amb el Departament de Salut i la Fundació Pere Mata per tal que usuaris del sistema sanitari de Catalunya pugui fer ús d’aquests espais per realitzar sessions de teràpia ocupacions per personal del CSMIJ de la Ribera d’Ebre, i estalviar-se viatge les famílies que fins ara es desplaçaven a Amposta per realitzar aquestes sessions.

