La 17a edició del festival Memorimage de Reus és un esdeveniment que reivindica les imatges d’arxiu. Se celebra del 8 a l’11 de novembre i “l’Espill” (Sègula Films 2022) de Mario Pons, amb guió de Felip Solé i Pons, amb músiques de los Sirgadors i importants arxius rescatats pel film, es projecta el 10 de novembre al Teatre Bartrina de Reus (20:30h). Llargmetratge. 87 minuts. Tràiler https://vimeo.com/725201826
Mario Pons, amb el suport de Felip Solé també en la recerca, treballa mesclant les seves filmacions i seguiments, amb arxius inèdits familiars en format Super 8, arxius dels fons de l’Intitut Jean Vigó de Perpinyà sobre la retirada republicana del 1939, imatges en moviment de l’alliberació del camp d’extermini nazi de Mauthausen custodiades pel Museu de l’Holocaust de Nova York, però també imatges de dos directors de cinema francesos amb qui Hilaire Arasa, protagonista de “l’Espill”, va treballar en la seva faceta l’actor durant l’adolescència i maduresa. “l’Espill” de Mario Pons retrata el recorregut vital d’Hilaire de la mà de dos grans cineastes inclassificables. Estem parlant de Jean Eustacheamb el seu film de culte “Mes petites amoureuses” (1974) i Henry François Imbert qui revisa el treball realitzat per Eustache a “Le temps des amoreuses” (2009).
Envoltat de l’atmosfera dels fills de l’emigració republicana, viu la infantesa narbonesa menyspreat per francesos, algerians, portuguesos, italians, gitanos… al crit de “Español de mierda!”. Hilaire torna al seu poble natal per descobrir l’Espanya de presos polítics i exiliats catalans en un viatge interior de retorn al Delta de l’Ebre, al llegat repressiu de la postguerra, però també al seu primer amor de joventut. Una mirada amorosa sobre la perversa submissió de l’odi.
D’altra banda, Sègula Films també serà present amb un altre film al mateix festival. Es tracta d'”Urraca, caçador de rojos”, una coproducció amb Sense Ficció, IB3 i TVE. Tracta sobre com la policia franquista va capturar a Companys a la França de Vichy.