El festival d’arts sonores de les Terres de l’Ebre, Eufònic, comença a escalfar motors. L’artista Laura Llaneli i l’artista sonor i musicòleg Óscar de la Fuente han enregistrat més d’una vintena de veus de tortosins i tortosines que faran sonar a través de les estructures del Museu de Tortosa. Llaneli i De la Fuente qüestionaran en aquesta intervenció artística el concepte d’afinació i harmonia de la cultura occidental i els paràmetres usats, que consideren “arbitraris“. “En altres cultures no hi ha el concepte de cantar bé o malament. És una cosa social que serveix per agrupar els col·lectius i aquí sembla que no tenim permès treballar amb la nostra veu si no cantem bé“, ha assenyalat Llaneli.

Més d’una vintena de voluntaris han acudit al Museu de Tortosa per cedir la seva veu per a la intervenció artística que Llaneli i De la Fuente preparen per a la desena edició d’Eufònic, el festival d’arts sonores, visuals i digital-performatives de les Terres de l’Ebre. La seu del certamen és Sant Carles de la Ràpita (Montsià) però tindrà enguany “una segona corona” a Amposta, Tortosa i altres localitats del territori que acolliran instal·lacions artístiques i actuacions en espais singulars.

L’Eufònic Pro se celebrarà a Tortosa, emmarcat dins la celebració de la Capital de la Cultura Catalana 2021, i comptarà amb presentacions, taules rodones i trobades ràpides entre experts, així com activitats més disteses com vermuts amb artistes i presentacions de projectes.

Una d’aquestes activitats que inclou és la intervenció de Llaneli i De la Fuente, que es podrà visitar del 20 d’agost al 12 de setembre al Museu de Tortosa, un museu que tindrà veu pròpia a la sala Antoni Garcia a través de la composició que els artistes faran amb les veus dels veïns i veïnes de la ciutat que han gravat.

La crida per trobar voluntaris es fa fer a les xarxes. En arribar al Museu, han rebut les indicacions i han descobert què havien de fer: entonar una nota en diferents temps i formes, amb l’acompanyament del so als cascs o sense. “Al Twitter posaven ‘tranquils que no us farem cantar’, que no feia falta saber cantar, i em pensava que seria dir frases de la variant tortosina. És un tema que connecta amb l’afinació i hem de fer notes i em sembla interessant participar-hi“, ha explicat Roser Sebastià, una de les voluntàries. Sebastià coneix bé el festival i no ha dubtat en ser part dels nous llenguatges creatius que incentiva el certamen a través d’espais “singulars” de les Terres de l’Ebre.

Els artistes han celebrat comptar amb veus de diferents franges d’edat, des de xiquets a gent gran, i han fet les primeres proves per veure com les faran sonar a les estructures del Museu de Tortosa. “Estem contentíssims amb la resposta, molt diversa, i farem una exploració per veure com s’entén l’afinació i com la gent treballa amb la seva veu“, ha dit Llaneli. Els dos artistes treballaran amb “la personalitat” de les veus i la dels elements físics per veure com es fusionen.

Per fer sonar els elements inerts, treballen amb altaveus de contacte, que necessiten una superfície per sonar. Tant Llaneli com De la Fuente hi han treballat abans, conjuntament i per separat. En aquesta intervenció faran servir altaveus “més grans” perquè la veu soni a través de bigues, finestres o murs. Segons el material es produeix diferents modificacions, amplificant aguts o greus. “La veu sona d’una manera concreta perquè la sentim per l’aire, però no serà el mateix si es filtra per una paret. El material té la seva pròpia corporeïtat i volem encarnar aquestes veus en les parts sòlides del Museu. El que sentiràs no és un altaveu, és el so de la mateixa biga, la veu amplificada a través d’ella“, ha detallat l’artista.

Autor: