L’objectiu és remarcar la qualitat dels menjars autòctons més representatius de la ciutat, en el marc de la Capital de la Cultura Catalana 2021
El Mercat Municipal de Tortosa ha acollit este divendres la primera jornada del cicle Cada Mes Un Mos. La iniciativa té com a objectiu potenciar el coneixement i destacar la qualitat dels productes gastronòmics més representatius del municipi, dins de les activitats que conformen la Capital de la Cultura Catalana Tortosa 2021.
Precisament, la gastronomia configura un dels eixos de la programació, atès que allò que mengem també confereix cultura i identitat al territori. Així ho ha destacat l’alcaldessa de Tortosa durant la presentació del cicle, en la qual ha subratllat que l’objectiu és promocionar “esta part del patrimoni tan rica que tenim, com és la del menjar, així com donar a conèixer la riquesa de la nostra gastronomia”.
El primer producte protagonista de Cada Mes Un Mos és l’oli d’oliva, coincidint amb la campanya de recol·lecció i de producció. D’esta manera, la Capital de la Cultura Catalana també ha volgut posar de relleu la participació del poble de Jesús als actes, recordant la Fira de l’Oli de les Terres de l’Ebre i de la Garrofa, que precisament té lloc este cap de setmana. Com a conseqüència de la pandèmia, la 26a edició de la fira s’està duent a terme de manera virtual a través del portal firesvirtuals.cat/firaoligarrofajesus.
L’alcalde-president de l’EMD de Jesús, Víctor Ferrando, ha reivindicat l’aposta que el món de la pagesia ha fet en els últims anys per donar més qualitat a l’oli d’oliva, i especialment a l’aposta feta per una comercialització que respecte el producte. Així mateix, ha agraït la inclusió de l’oli dins la Capital de la Cultura Catalana Tortosa 2021 ja que “si el cultiu de l’olivera segueix sent part del nostre paisatge és per la transmissió oral que es produeix de pares a fills. I esta transmissió oral és cultura”, ha insistit.
El tinent d’alcalde i regidor de Cultura, Enric Roig, ha assenyalat que el cicle Cada Mes Un Mos ha sigut una de les propostes sorgides del grup de treball de La Culura És Menjar, i ha agraït a totes les persones que hi participen de manera voluntària per fer possible este eix de la capitalitat.
Al llarg dels pròxims mesos, el cicle Cada Mes Un Mos també té previst posar a l’aparador altres productes amb valor afegit de la gastronomia local, com el xocolate, els productes de l’horta, els dolços, les clementines o els rovellons, entre d’altres. Al març, el protagonista serà l’abadejo, coincidint amb la festivitat de la Setmana Santa.