El Servei de Pediatria de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta celebra el Dia Mundial de l’Infant Prematur amb un seminari web sobre els problemes d’escolarització d’aquests infants. Docents, pediatres, psicòlegs i famílies debatran en una taula rodona sobre si l’escolarització dels infants prematurs s’ha d’iniciar segons la data de naixement o el grau de maduresa. L’acte tindrà lloc aquest divendres 20 de novembre a les 18 hores i es podrà seguir en directe a través del canal Youtube del Servei de Pediatria.
La moderadora de la taula serà Sílvia Franch Salvadó, pediatra de la Unitat de Neonatologia del Servei de Pediatria de l’HTVC, i hi participaran com a ponents: Jaume Rosal Roig, neuropediatre del Servei de Pediatria de l’HTVC; Montse Genaró Jornet, psicòloga del Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç (CDIAP) del Montsià; Núria Lucas Cruelles, tècnica en educació infantil que treballa amb infants de primer cicle (0-3 anys) a L’Onada Bressol Xip-Xap de Sant Carles de la Ràpita; i Sara Puente Aznar, mare de Joel, nen de 6 anys, prematur de 30 setmanes. Les preguntes que puguin sorgir es podran fer arribar als ponents a través del xat de la mateixa plataforma.
Nacions Unides ha designat el 17 de novembre com el Dia Mundial de l’Infant Prematur amb l’objectiu de conscienciar la societat sobre les peculiaritats d’aquests infants.
A Catalunya 1 cada 10 nadons naix abans de les 37 setmanes d’embaràs, això són més de 6.000 prematurs a l’any. El principal repte que han de superar aquests infants és la immaduresa i la fragilitat del seu organisme, cosa que els fa més vulnerables a patir patologies de qualsevol mena.
Els avenços de la medicina perinatal han aconseguit disminuir considerablement la taxa de mortalitat d’aquests nadons El repte ja no és tan sols la supervivència, sinó garantir un desenvolupament psicomotriu adequat. El risc de patir dèficits motrius, de comunicació o d’interacció social és el doble que en els nascuts a terme. Els trastorns d’aprenentatge i les dificultats en la regulació cognitiva i emocional també són més prevalents. Així doncs, a l’inici de l’etapa escolar les famílies d’infants prematurs sovint es pregunten si aquestes diferències en el grau de desenvolupament permetran que els seus fills i filles s’adapten correctament a l’aula.
En molts casos, la preocupació de la família ve quan els nadons prematurs naixen a finals d’any. Durant les primeres etapes de la vida uns pocs mesos suposen una gran diferència madurativa. No és el mateix ser dels grans de la classe que ser dels més petits. Les diferències a escala madurativa es noten en la parla, en la capacitat de manipular objectes, en l’ús de bolquer…, i aquesta diferència és encara més acusada en les infants prematurs. Per això, moltes famílies demanen que l’escolarització es faci tenint en compte l’edat corregida, ja que aquesta es relaciona millor amb el grau de desenvolupament de l’infant.
Edat corregida
La possibilitat d’escolaritzar nens prematurs segons la seva edat corregida no és igual en totes les comunitats autònomes. En algunes, aquesta opció està regulada per llei mentre que en altres no existeix legislació.
Moltes vegades són els mateixos centres educatius els que acaben adaptant-se a les necessitats de l’infant i ho solen fer repetint el curs, sobretot en el cicle d’educació infantil. No és la millor solució, però en molts casos és l’única que hi ha perquè l’infant assoleixi un adequat rendiment acadèmic i una bona adaptació a l’aula.
En ocasions, el desenvolupament psicomotriu de l’infant prematur està endarrerit per problemes neurològics ocorreguts durant l’etapa de nadó i en aquests casos posposar l’edat d’escolarització també és aconsellable.
A Catalunya, gràcies a una mesura sol·licitada al Síndic de Greuges, el Departament d’Educació permet que les famílies d’infants prematurs escullin l’any acadèmic en què volen escolaritzar el seu fill o filla, sempre que disposin d’un informe psicopedagògic que així ho aconselli.
No tots els infants prematurs necessiten escolaritzar-se segons l’edat corregida, però en molts casos això els ajuda a assolir un correcte rendiment acadèmic i una bona integració a l’aula, sobretot en els casos en què la diferència de maduresa amb la resta del grup és més evident.