El diputat d’Esquerra Alfons Montserrat, ha interpel·lat, en la sessió de control al govern aquest dimecres, al conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, sobre les millores que estan treballant per al nou mapa ferroviari de les Terres de l’Ebre i Camp de Tarragona, així com la possibilitat de seguir bonificant el preu del bitllet d’alguns serveis.
Montserrat ha manifestat “el disgust i rebuig a la nova planificació dels serveis ferroviaris, anunciada pel govern espanyol, perquè després de 20 anys d’espera i de 700M€ d’inversió, la sensació generalitzada al nostre territori és la de sentir-nos enganyats i amb un pitjor servei”.
El diputat ha criticat que amb l’entrada en funcionament de la variant Vandellòs – Tarragona, el mapa de serveis, ans al contrari, suposa un retrocés inacceptable respecte al qual teníem fins ara. “No és presentable, que els trens regionals encara no recuperen els temps de duració dels trajectes que tenien abans de la modificació de 2016, i que tampoc s’incrementen les seves freqüències de pas”, ha dit.
Al seu torn, el conseller Calvet ha admès que les actuacions de la nova variant de Vandellòs han resultat una obra “enverinada” perquè han tardat molt en enllestir-se i quan s’ha posat en servei no ha complert amb les expectatives marcades pel Govern ni pel territori. El conseller de Territori i Sostenibilitat ha explicat que “havia de significar una millora substancial” al Camp de Tarragona i a l’Ebre i que no ha estat així. En aquest sentit, ha garantit que des del seu Departament continuen “lluitant” perquè els serveis ferroviaris recuperin la velocitat en els regionals que es va prometre quan es van impulsar aquestes obres.
Per la seva banda, Montserrat ha reclamat ampliar els serveis i les aturades en la connexió amb el nord de Castelló. “Considerem inacceptable, que a l’Ebre, se’ns hagi suprimit l’aturada dels Euromeds i substituït per un únic servei d’Alta Velocitat al dia cap a Barcelona”. Ha manifestat abans de demanar “més serveis d’alta velocitat al territori, connexions de trens llançadora fins a l’estació del Camp de Tarragona, i si s’escau, l’adequació de tarifes de trens, com els Talgo”.
En la seva resposta, Calvet ha explicat que quan es va iniciar la variant van presentar una oferta a Renfe per no rebaixar el servei ni la seva qualitat, però s’ha queixat que no se’ls va escoltar. També ha detallat que en la proposta que se’ls va presentar s’evidenciava que es prioritzava l’eix Barcelona-València en detriment dels serveis de Tarragona i Terres de l’Ebre, tant cap a l’interior com cap a la capital catalana.
“Vam fer el que vam poder”, ha dit el titular de Territori, que ha dit que van oferir mantenir el contracte amb l’Euromed i que tampoc se’ls va acceptar: “Només se’ns va oferir un ‘slot’, que hem cobert amb un Avant i que és insuficient”. Amb tot, ha defensat que hi ha alta velocitat entre Tortosa i Barcelona en un “horari competitiu” i amb “preus similars a la resta de capitals de la demarcació”. Calvet també ha dit que s’ha de complementar amb millors serveis de bus.