El paisatge sonor del delta de l’Ebre serà doblement explorat aquest mes d’agost a través de les residències artístiques que Eufònic, el festival d’arts sonores, visuals i digitals de les Terres de l’Ebre, impulsa amb el suport de Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre. La primera ja està en marxa. Es tracta del projecte Piedras del Camino de l’artista sonor Oscar de la Fuente (Barcelona, 1992).
De la Fuente ha posat el focus en el tram final del GR 99, el camí natural de l’Ebre que va des de Cantàbria fins a la desembocadura de l’Ebre i que connecta amb el Camí de Sant Jaume, un recorregut per on De la Fuente ha pelegrinat diverses vegades. El seu projecte proposa apropiar-se temporalment d’algunes de les pedres localitzades en diferents punts dels 27 quilòmetres del GR 99 entre Amposta i el Garxal per posar-les en valor com a elements naturals carregats de simbologia i com a objectes que poden evocar el seu entorn sonor. Instal·lat del 7 al 14 d’agost a la residència de Balada, la seua estada li ha servit per familiaritzar-se amb el recorregut i per seleccionar i geolocalitzar les pedres que utilitzarà per desenvolupar el projecte, dedicant-se a enregistrar durant quatre moments del dia les sonoritats que envolten aquestes pedres amb una gravadora i micròfons de contacte. El resultat formarà part d’una instal·lació que es podrà visitar al hall de Lo Pati del 31 d’agost al 15 de setembre i en la qual les pedres a través d’amplificadors de contacte dissenyats pel mateix De la Fuente canalitzaran els sons enregistrats aquests dies: el so líquid del mar i del riu, el de les aus i els insectes, el dels cotxes quan el camí s’apropa a la carretera, el de les branques que es mouen o el dels transeünts que recorren habitualment aquest camí formen part d’aquest paisatge sonor curosament enregistrat per De la Fuente. “La gent haurà de posar l’orella a cada pedra i podrà escoltar els sons del camí”, apunta. “L’objectiu és crear consciència i reflexió al voltant dels camins naturals”, afegeix.
“Nu Vols” de Jordi Salvadó.
Després de la Fuente aterrarà a la casa de Balada el també artista sonor català Jordi Salvadó Isern. La seua proposta per Eufònic consisteix en crear un ambient acústic estètic i coherent que acompanyi a temps real els moviments dels núvols. Ho farà amb una càmera i diversos oscil·ladors que emetran freqüències sonores en funció de la intensitat del blanc dels núvols captats per la càmera. “Els oscil·ladors varien la freqüència d’acord amb els píxels i jo la manipulo manualment a temps real per crear una estètica adequada”, apunta Salvadó, qui s’hi estarà a Balada del 16 al 22 d’agost. La seua instal·lació es podrà visitar durant els dies d’Eufònic, del 5 al 7, a l’Antic Convent de la Ràpita. Durant la seua residència a Balada, Salvadó investigarà si pot incorporar a la freqüència dels núvols altres freqüències sonores més autòctones com per exemple les dels sons de les campanes.
Clara Brea, paisatge sonor i música
Finalment, del 27 d’agost al 8 de setembre, ocuparà la residència de Balada la compositora i artista sonora madrilenya Clara Brea. La seua proposta passa per enregistrar el paisatge sonor del Delta a través de micròfons i hidròfons i incorporar aquestes sonoritats al seu treball, en una actuació audiovisual en directe al Mercat Vell de la Ràpita, el dissabte 7 de setembre.