Les vendes de tonyina roja Balfegó en el mercat nacional han suposat el 25,99% de les vendes totals durant el passat exercici de 2018, a causa de la intensa tasca de divulgació, la qualitat del seu producte i el seu sistema de traçabilitat, únic al món. Espanya se situa com a segon mercat de destinació després de Japó, que va suposar el 28% de les vendes, situant-se en tercer lloc els Estats Units (25,95%) a tan sols 4 dècimes.
Cal recordar que Balfegó, única empresa que subministra tonyina roja fresca durant tot l’any va capturar 1.872 tones al 2018 i va exportar el seu producte a 32 països. Segons Juan Serrano, director general de la companyia, “sens dubte, la nostra qualitat i traçabilitat, que oferim tant al distribuïdor com al consumidor final, han estat elements decisius per aconseguir aquest percentatge de vendes a Espanya“.
Divulgant les tècniques culinàries de la tonyina roja
Referent a això, Balfegó va iniciar fa onze anys una intensa tasca de divulgació per tot el país per donar a conèixer les característiques de l’espècie i les diferents tècniques culinàries amb l’objectiu de mostrar el valor gastronòmic de la tonyina roja. Concretament, aquest any, l’empresa visitarà les principals ciutats i localitats d’un total de 12 comunitats autònomes per tal de compartir amb diferents xefs locals i en més de 1.400 restaurants les diferents maneres que hi ha de cuinar i degustar aquest producte.
Aquesta activitat es realitza en el marc de les anomenades Jornades de la Tonyina Roja Balfegó, una iniciativa que enguany arrenca el proper 22 de març, i que es desenvoluparà al llarg de nou mesos (fins a novembre de 2019). En aquestes jornades cada restaurant prepara un plat o menús exclusius amb la tonyina roja com a ingredient principal, ja sigui en cru, marinat, filetejat, al forn o com a ingredient bàsic d’arrossos i guisats.
A l’anterior edició hi van participar 1.302 restaurants en un total de 8 jornades gastronòmiques, i aquest any es preveu que hi participin més de 1.400 restaurants a les 11 jornades que tindran lloc en diferents ciutats d’Astúries i Cantàbria, Galícia, Catalunya, Aragó, Balears, València, Múrcia, Madrid, Castella i Lleó, Andalusia i el País Basc.
Per a això, l’empresa, dies abans de cada jornada, desplaçarà al ‘xef de la tonyina roja’, Ekaitz Apraiz, cuiner i gerent de Tunateca Balfegó, a les diferents localitats en les que se celebraran per mostrar als professionals, a través d’un ‘showcooking’, com aprofitar i preparar les diferents parts d’aquest peix, i dotar-los així d’eines i idees per a noves creacions i receptes.
Per tota aquesta tasca divulgativa Balfegó ha obtingut diferents reconeixements al llarg dels anys. Recentment, l’empresa ha estat inclosa entre els Projectes més Innovadors de l’any per l’Observatori d’Innovació de Gran Consum a Espanya 2019, que realitza l’Institut Cerdà. L’estudi destaca l’aposta de Balfegó per la sostenibilitat i la traçabilitat, amb un sistema de gestió digital pioner al món que, mitjançant un codi QR que acompanya cada peça de tonyina, permet identificar i acreditar de manera individual a cada un dels exemplars que captura. Gràcies a aquesta tecnologia, el consumidor pot accedir a tota la informació sobre el producte que està degustant: la data i zona de captura, el pes, la longitud o el nivell de greix, a més dels certificats sanitaris i de qualitat.