ACN || Des de Tarragona, Millo, que ha lamentat l’accident en el qual van perdre la vida tres persones aquest diumenge al Vendrell amb un camió implicat, ha detallat que el govern espanyol està “ultimant els detalls” de l’aplicació de la mesura, que havia d’entrar en vigor a partir de l’1 de gener d’aquest 2018. El passat desembre, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, tampoc va avançar quan es posaria en marxa. El delegat del govern espanyol argumenta que posar en marxa el desviament obligatori i les bonificacions previstes per a veïns i transportistes implica “diferents estaments”, a banda de la concessionària de l’autopista. “Algú ho ha volgut vincular a altres aspectes de caràcter polític: no hi ha cap causa de tipus polític amb la implementació de les mesures que s’estan ultimant administrativament”, ha declarat.
“Es posarà en marxa al més aviat possible”, ha assegurat Millo, qui ha negat que el retard no suposarà cap canvi respecte els termes inicials de la mesura. Els camions seran desviats obligatòriament entre Peníscola i l’Hospitalet de l’Infant, al tram ebrenc, i entre Altafulla i Vilafranca, al Penedès. Segons ha precisat el delegat, el fet que l’accés a l’autopista d’Ulldecona-Alcanar-Vinaròs presenta limitacions importants per garantir l’enllaç, es va acabar optant per l’opció d’avançar-lo al peatge de Peníscola-Benicarló. Els que vagin de pas tindran una bonificació del 42,5% del cost del peatge, un 50% en el cas dels transportistes locals. Els residents ebrencs i penedesencs, per la seva banda, tindran el viatge d’anada i tornada gratuït dins de 24 hores.
Segons ha insistit Millo, el govern espanyol continua treballant amb la concessionària de l’autopista AP-7, Abertis, per fer efectives aquestes mesures i habilitar els mitjans de pagament per fer efectives les bonificacions i la gratuïtat. Unes mesures, apunta, de “complexitat administrativa i financera” perquè depassen també els límits provincials. “Fa dos mesos que ho ultimem, seguim treballant i ens hagués agradat que hagués estat acabat”, ha assegurat. Segons ha avançat, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, té la voluntat de confirmar aquesta voluntat en una pròxima visita a Catalunya.
El delegat del govern espanyol, d’altra banda, ha mostrat la seva solidaritat amb les víctimes de l’accident d’aquest diumenge, que ha tornat a aixecar les crítiques de veïns i alcaldes del territori, especialment, davant la manca d’implementació de mesures preventives des de l’administració estatal. “Lamento que alguns hagin volgut aprofitar-ho per fer-ne política quan hi ha víctimes mortals”, ha tancat.
Això, després que els alcaldes del Pacte de Berà hagin signat una carta que remetran al govern espanyol exigint d’immediat l’aplicació d’un acord que s’havia d’haver aplicat a principis d’any. Els alcaldes s’han concentrat, amb més d’un centenar de persones, a l’Ajuntament de l’Arboç on s’han fet tres minuts de silenci per les dues dones i l’home que van perdre la vida, aquest diumenge, en un xoc frontal amb un camió. El municipi, on les víctimes eren molt conegudes, ha decretat tres dies de dol. Des de les Terres de l’Ebre, alcaldes se sumen a la petició a Foment però, com el moviment veïnal, van més enllà amb la reclamació de la gratuïtat total de l’AP-7, el desdoblament de l’N-340 i el tercer carril de l’AP-7.
Mateix suport des de l’Ebre
A les Terres de l’Ebre els alcaldes també han demanat celeritat per al desviament bonificat dels camions, una mesura que accepten com a “provisional” per descongestionar i descol·lapsar la via, però han insistit en què la solució definitiva als problemes de l’N-340 passa per “la gratuïtat total de l’AP-7”. Com ha apuntat l’alcalde d’Amposta, Adam Tomàs, aquesta fórmula aplicada a l’N-II de Girona s’ha acceptat “com a pas intermedi” per una “via sobresaturada que no respon a les necessitats reals dels trànsit que hi passa”. Per a Tomàs, resulta “de ciència-ficció” que l’estat espanyol no implementi la mesura com s’havia pactat mentre “continua morint gent a les carreteres del Camp de Tarragona i l’Ebre”. “L’Estat segueix apostant per salvar les concessionàries i posa els seus interessos per davant dels dels administrats”, ha criticat.
També el portaveu de la plataforma veïnal ‘Prou! AP-7 gratuïta ja!’, Llorenç Navarro, ha demanat que els batlles deixin de reclamar “mínims” i vagin “a màxims” i que es reclami l’aixecament de peatges per a tothom. Navarro ha insistit que les mesures que proposa Foment no serviran sense un tercer carril de l’AP-7, necessari per assumir el trànsit que hi haurà amb el desviament de camions.
Des del moviment veïnal tampoc renuncien al desdoblament de la 340 amb el qual defensen que es podrien evitar els xocs frontals, que acostumen a ser mortals. “Quan algú envaeix el teu carril, com només en tens un, no tens salvació, la mort és pràcticament segura. El 80% dels morts són per xocs frontals evitables amb una via de més d’un carril”, ha defensat el portaveu. Des del moviment veïnal han lamentat la mort de tres persones més a la carretera. “Aquestes morts no són una xifra més, ens fan molt mal i insistim en què l’AP-7 ja hauria de ser gratuïta com ho és en altres punts de l’Estat”, ha defensat Navarro.