L’actuació forma part del programa Ribera d’Ebre Viva, coordinat pel Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre i subvencionat pel Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC), en el marc dels Programes de suport al Desenvolupament Local. Les empreses Grup La Coma – La Capelleta, Grup Fruiter de Benissanet i Cerima Cherries, que representen aproximadament el 80% de la producció de fruita dolça de la Ribera d’Ebre, juntament amb representants de l’ens comarcal van encapçalar la comitiva que va viatjar fa uns dies fins al nord d’Itàlia i Àustria amb l’objectiu d’obrir nous mercats per a la fruita de pinyol de la comarca: cirera, préssec i paraguià, principalment. Els empresaris també van estar acompanyats per la directora del Projecte Ribera d’Ebre Viva, Pili Carballo. Els participants, que van assumir les despeses del seu viatge en l’àmbit individual, van ser els encarregats de seleccionar els dos països on dirigirla seva nova estratègia d’exportació, a partir de l’estudi de prospecció dut a terme dins el marc del Ribera d’Ebre Viva. Actualment, l’índex d’exportacions de la fruita dolça de la comarca se situa en un 80% de la producció, xifra que arriba al 90% en el cas de la cirera.
Dos mercats amb bones perspectives
Les principals raons per triar aquestes destinacions van ser l’oportunitat que representa Àustria pels productors de la Ribera d’Ebre per la forta concentració d’importadors i la baixa penetració del producte espanyol en el seu mercat (només un 7% de les 67,5 tones anuals). I en el cas d’Itàlia perquè, tot i ser el principal productor de fruita dolça a nivell europeu, adquireix el seu producte de qualitat al mercat espanyol: més de 143 tones a l’any, el que representa un 70 per cent de les importacions d’aquest país, una xifra a més en constant creixement els darrers anys. El viatge va servir per du a terme una dotzena d’entrevistes amb grans importadors, grans distribuïdors i grans superfícies, tots ells referents d’aquest sector a Itàlia i Àustria.
Bona experiència amb Holanda, Rússia, Bielorússia i Escandinàvia
Aquest és el cinquè viatge de prospecció comercial que es realitza en el marc del programa impulsat pel Consell Comarcal i el SOC, des que l’any 2011 es va començar a treballar amb el sector de la fruita dolça. L’any 2012 es va explorar el mercat d’Holanda; el 2013, Rússia; el 2014, Bielorússia i l’any passat van aterrar als tres països escandinaus: Noruega, Suècia i Dinamarca. Un dels objectius del projecte és donar suport a les empreses “per vèncer un dels seus principals reptes estratègics: aconseguir que siguin proveïdores directes de fruita de pinyol, evitant amb la mesura del possible els intermediaris”, afirma la responsable tècnica de Ribera d’Ebre Viva, que també destaca el paper d’aquestes expedicions perquè “afavoreixen la cooperació entre empreses, i consoliden i fan créixer un sector que és estratègic per a la comarca”. Amb aquest tipus d’actuacions es millora la competitivitat de les empreses, com ja es va demostrar amb l’enfonsament dels preus de la fruita europea, també a casa nostra, quan fa dos anys Rússia va tancar l’entrada als productes provinents dels Estats Units i la Unió Europea. “El viatge a Escandinàvia de l’any passat ha suposat encarar el 2016 amb una major posició competitiva per al sector de la fruita de la Ribera, sense dependre del mercat rus, ja que els acords de col·laboració tancats en aquella expedició no només van millorar la competitivitat individual de cada empresa, sinó la global de tot el sector de la fruita de pinyol, amb la consegüent repercussió a la nostra comarca”, afegeix Carballo.