Aquest dijous la població d’Ascó ha acollit la divuitena edició del Tradijoc: trobada de jocs populars i tradicionals de la Ribera d’Ebre i la Terra Alta, amb la participació de tot l’alumnat que cursa 1r d’ESO d’ambdues comarques. Es tracta d’una iniciativa endegada ara fa divuit anys pel professorat del departament d’educació física dels instituts de Flix i Julio Antonio de Móra d’Ebre, a la qual s’hi van afegir posteriorment el Col·legi Santa Teresa, l’institut Terra Alta de Gandesa, l’Institut Escola Mare de Déu del Portal de Batea, l’Institut Escola 3 d’Abril de Móra la Nova i l’Escola d’Educació Especial Jeroni de Moragas de Móra d’Ebre.
A l’edició d’enguany han participat 298 xiquets i xiquetes dels centres que han comptat amb la dinamització de trenta monitors i monitores, tots ells alumnat de 1r de BAT de l’Institut de Flix, i amb l’acompanyament de 25 professors/es. La població d’Ascó,ha viscut així un matí diferent, ple de color, moviment, molt de xivarri i molta xalera ja que els carrers, places i parcs s’han omplert amb vint-i-cinc jocs populars i tradicionals.
Com és habitual des de la primera edició, en breu es publicarà un petit llibre que recull els jocs que s’han practicat al llarg de la jornada que serà editat per l’associació cultural Lo Llaüt d’Ascó amb el patrocini del Centre d’Estudis de la Ribera d’Ebre. El llibret contindrà 32 jocs tradicionals de les Terres de l’Ebre entre els quals es destaquen els jocs de les birles, les carreres de pedres, de sacs i amb els peus lligats, jocs de persecució com ara moros i cristians, jocs típics de romiatges com la corretja i estirar la corda, jocs de carrer com el tello o xelma, els quatre cantons, el mocador, les boles, la rebelluga…
Excepcionalment, en aquesta ocasió, hem rebut la visita d’un grup de 12 inspectors de l’Àmbit d’Expertesa ‘Pràctiques escolars lúdiques en llengua catalana’ dels diferents Serveis Territorials d’Educació de Catalunya. Han vingut expressament d’arreu del país per a conèixer de primera mà el desenvolupament d’aquesta jornada, valorar l’organització i analitzar les dinàmiques i les relacions que es generen al voltant de la llengua. Aquest grup està duent a terme una recerca d’activitats amb el català com a llengua vehicular, en què la situació de joc fomenti la comunicació entre l’alumnat. L’objectiu final és confegir un catàleg de bones pràctiques lúdiques en català.