ERC i PSC han signat un acord a la demarcació de Tarragona per governar la Diputació. Les dues forces, segons recorden un comunicat conjunt, van ser les més votades a les comarques tarragonines a les passades eleccions municipals del 28 de maig. ERC ha obtingut nou diputats i el PSC, vuit que, sumats (17), superen amb escreix la majoria necessària (14). En aquest context, el pacte estableix que el plenari estarà presidit per una persona electa nomenada per ERC. Tant republicans com socialistes, que també han pactat la Diputació de Lleida amb les mateixes condicions a la presidència, afirmen que el pacte estarà blindat respecte de dinàmiques polítiques de l’àmbit nacional.
Des d’Esquerra Republicana, el responsable de política municipal del Camp de Tarragona, Àngel Xifré, com a signant de l’acord ha destacat “el treball de consens que s’ha dut a terme i que ha permès arribar a aquest model de governança que fixa els objectius estratègics principals per permetre que la demarcació de Tarragona pugui desenvolupar en aquests 4 anys totes les seves potencialitats i créixer de manera sostenible facilitant la gestió als ajuntaments tarragonins i ebrencs i millorant d’aquesta manera el dia a dia de totes les persones que viuen i treballen al territori”.
De la seva banda, el primer secretari de la Federació del PSC del Camp de Tarragona, Kenneth Martínez, defensa que l’acord de progrés “posa les comarques tarragonines per davant de tot i fixa uns objectius ambiciosos, alhora que realistes, per impulsar el creixement del territori, amb la voluntat de generar prosperitat per als tarragonins i tarragonines”. “Del que es tracta -ha afegit- és de fer política útil per millorar la vida de la ciutadania a través del diàleg, la negociació i els acords”.
L’acord gira al voltant de 12 objectius estratègics:
- Exercir el lideratge territorial que permeti el reforçament de les comarques del sud del país.
- Desenvolupar la realitat de les àrees metropolitanes que hi ha al territori, en especial, la del Camp de Tarragona.
- Desenvolupar accions per contribuir al repoblament rural.
- Fomentar totes les accions que s’impulsin en la sostenibilitat i preservació del medi ambient.
- Racionalització de les estructures polítiques de les diferents administracions per guanyar en eficàcia, potenciant alhora el valor afegit que aporten les persones treballadores de la institució.
- Augmentar la digitalització dels serveis que depenen de la Diputació de Tarragona
- La Diputació farà una aposta especial per la innovació, la ciència i la transferènciadel coneixement.
- Impulsar les smart cities a les comarques tarragonines.
- Treballar per un model de turisme sostenible i responsable.
- Contribuir a la reindustralització a la demarcació de Tarragona
- La cultura com a eix vertebrador territorial i motor de transformació
- Blindar aquest acord de la dinàmica política supramunicipal
Oferta de Junts que queda en no res
El pacte s’ha fet públic tot el mateix dia en que es coneixia que Junts havia ofert a ERC compartir les presidències de les diputacions de Tarragona i Lleida, segons havia avançat el diari ‘Ara. El partit de Laura Borràs i Jordi Turull havia traslladat aquesta proposta als republicans per garantir que totes dues institucions continuen en mans independentistes. Junts i ERC ja van tancar un pacte la setmana passada per governar a la Diputació de Girona.
Junts i ERC s’acusen mútuament de la falta d’acord independentista
Tot just minuts després de fer-se públic l’acord a les dues diputacions, republicans i Junts s’han acusat mútuament mútuament de la falta d’acord. Tant uns com altres asseguren que van oferir un pacte per repartir-se la presidència d’aquestes institucions, de tal manera que la de Tarragona fos per als republicans i la de Lleida per a Junts. Tanmateix, Junts diu que ERC ho va rebutjar, i ERC afirma el mateix però a la inversa.
Segons el partit d’Oriol Junqueras, ells també van posar sobre la taula una fórmula “2+2”, és a dir, dividir-se la presidència a les dues diputacions dos anys per a cada partit. Junts afirma que a Ginebra s’havia arribat a un principi d’acord “sense concretar” com seria aquest 2+2 però ERC culpa Junts de rebutjar aquesta opció.
En canvi, el partit de Laura Borràs i Jordi Turull nega que hagi estat així i critiquen que el pacte d’ERC amb el PSC perquè, segons ells, “no va en línia amb el front comú” de l’independentisme proposat pel president de la Generalitat, Pere Aragonès. Segons fonts del partit, hi ha molt malestar a Junts per aquest acord, ja que consideren que va en contra de la unitat que demanava Aragonès. De fet, les mateixes fonts asseguren que havien paralitzat converses amb el PSC a Tarragona per aquesta crida. Ara a Junts veuen com a “falsa” la proposta d’ERC.