La feina de més de vint anys comença a donar resultats i recompenses al Museu del Ferrocarril i l’Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial (APPFI) de Móra la Nova. L’entitat ha aconseguit que la seva cotxera sigui reconeguda com l’únic centre de manteniment i rehabilitació de trens d’època de tot Catalunya, i el passat juny enllestia la primera rehabilitació per encàrrec de dos locomotores i un vagó històrics, propietat de Ferrocarrils de la Generalitat.
Per a tirar endavant este projecte, s’ha contractat sis persones indefinides i no es descarta ampliar la plantilla, ja que la institució s’acaba de presentar a un nou concurs per a rehabilitar cinc màquines més d’FGC, en un termini de només sis mesos.
El procés per aconseguir la fita ha estat llarg, i encara no està culminat del tot; han aconseguit una homologació que té validesa fins el 2025, però busquen encara més reptes. Aquesta homologació, però, consolida el Museu com a centre de referència de Catalunya i obre la porta a tenir més treballs. Tanmateix, la fita suposa poder mantenir la plantilla de persones fixes, i li dona continuïtat.
Jordi Sasplugas, el president de l’APPFI, assegura que el Museu no rep cap ajut de l’administració pública, i per si mateix no és sostenible; amb les entrades de les visites no es cobreix ni un 10% del seu manteniment. És per això que aconseguir fites com aquesta són molt importants, a més de ser una manera de diversificar i aconseguir oportunitats, com bé comentava Sasplugas.
A més obtenir l’homologació s’ha convertit en un condicionant perquè Lo Caspolino finalment funcioni. “Ens ha costat molt trobar finançament, molts municipis es van afegir al projecte, però d’altres administracions no han cregut del tot en el projecte i no hem aconseguit el finançament que pensàvem”, reconeix Sasplugas.
Amb tot el Museu compta ara mateix amb el vagó més antic conservat d’Espanya, datat del 1881, que es mostrarà al públic juntament amb la posada en marxa de la Cuco el proper 21 de setembre. Aquest vagó l’ha cedit un Museu que mai es va arribar a posar en funcionament, el Museu del Ferrocarril de Lleida. Juntament amb aquest vehicle, també han adquirit un vagó de fre ja restaurat i dues locomotores de vapor de gran tamany. També una locomotora elèctrica del 1927, amb 3 peces seleccionades per ser Bé d’Interès Nacional.
En total comptaran, després de rebre aquestes peces, amb una quarantena de vehicles, convertint-se en el Museu amb més vehicles històrics de Catalunya.