Les matriculacions de turismes nous es van desplomar un 38,5% al febrer a Catalunya en comparació amb el mateix mes de l’any passat, fins a arribar a les 7.893 unitats, segons han informat aquest dilluns les patronals Anfac, Faconauto i Ganvam. Per tipologia de vehicle, 4.095 eren de gasolina, un 49,75% menys en comparació al gener de l’any passat, 1.335 eren dièsel, un 39,81% menys que fa un any. L’únic segment de mercat que puja és el dels que funcionen amb la resta de combustibles, és a dir, vehicles elèctrics, híbrids endollables o d’hidrogen o GNL,, que han arribat a les 2.463 matriculacions, un 0,29% més que l’any passat. Al conjunt de l’Estat, les matriculacions de vehicles van patir un descens del 38,4% fins a les 58.279 unitats.

Les vendes de turisme s’han enfonsat durant els dos primers mesos de l’any 2021, amb caigudes de dos dígits. De fet, el gener va veure el descens més important des que es registren les matriculacions de turismes, amb una disminució pràcticament a la meitat amb relació al mateix mes de l’any anterior. Des de principi d’any, a Catalunya les vendes no han superat les 14.500 unitats. En total, s’han venut 14.334 vehicles, un 43,5% menys que el gener i el febrer del 2020.

Durant el segon mes de l’exercici i per primera vegada des de 1996 a l’Estat s’han detectat menys vendes entre els particulars que entre les empreses tot i ser un mercat molt més gran en volum. En concret, s’han comercialitzat 23.154 vehicles per ús particular, una caiguda de el 43,8% respecte al mateix mes del 2020 enfront dels 26.111 vehicles matriculats per a empreses (-18,7%).

Noemí Navas, directora de comunicació d’Anfac subratlla que aquestes dades confirmen que “s’agreuja la tempesta perfecta sobre les matriculacions de vehicles“. Segons Navas, han coincidit una sèrie de “fets negatius” que han impactat en la demanda com ara la tercera onada de la pandèmia, la mala conjuntura econòmica i la caiguda de la confiança dels consumidors, la finalització del pla Renove i la pujada de l’impost de matriculació. “L’únic segment de venda que creix al febrer són els vehicles de més de 20 anys“, indica Navas.

La mateixa anàlisi fa la patronal catalana Fecavem, que assegura que aquestes dades eren “temudes” pel sector però ja esperades. Segons el Gremi del Motor, la situació actual “compromet la supervivència de les empreses i l’ocupació del sector”, un context davant el qual “calen mesures per dinamitzar la demanda ràpidament“. D’altra banda, afegeixen que la caiguda de matriculacions frena la renovació del parc mòbil i accelera el seu envelliment, que en aquests moments “ja és els més vells dels últims temps“, concretament se situa en una mitjana de 12,65 anys.

Autor: