L’allau d’Expedients de Regulació Temporal de l’Ocupació (ERTO), que ja superen els 86.000, ha saturat els serveis d’ocupació des del decret d’estat d’alarma. Per donar resposta a l’augment de fins a 635.000 persones que cobraran l’atur temporalment, el govern espanyol va simplificar els tràmits per demanar la prestació. Els treballadors acomiadats –per causes vinculades o no al covid-19–, van quedar fora de la flexibilització, disponible només pels ERTO. Molts acomiadats abans de l’esclat de la crisi, despatxats per causa disciplinària o treballadors amb contracte temporal no renovat s’han trobat amb “una paret” i un sistema col·lapsat que els condemnava a quedar-se més d’un mes i mig sense ingressos, en ser incapaços de tramitar l’atur.
Com a mesura extraordinària per alleugerir el procés, el SEPE ha permès que les empreses presentin de forma col·lectiva les dades dels treballadors que passen a l’atur a través d’un ERTO, fins cinc dies després de registrar el procediment. En canvi, els treballadors acomiadats han de tramitar ells mateixos la prestació. Les oficines de Treball fa dies que estan tancades i la gestió s’ha de fer per Internet o per telèfon. La gran majoria està optant per la via telefònica perquè el tràmit en línia requereix tenir habilitada la signatura digital.
Aquesta via, però, està saturada i alguns treballadors acomiadats asseguren que no han pogut parlar directament amb ningú durant setmanes. A més, lamenten que les diferents circulars que ha emès el Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) i les informacions del Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE) no eren prou clares i s’han trobat amb un “mur de burocràcia”.
És el cas de la Yasmina, una educadora social de 34 anys que porta des del 12 de març intentant donar-se d’alta a l’atur. El seu acomiadament es va produir tot just abans que es comencessin a notar les conseqüències econòmiques de la pandèmia de coronavirus.
Com que no té habilitada la firma digital, va provar de reclamar l’atur per via telefònica. Després de setmanes intentant trucar al SEPE i trobar-se les línies “col·lapsades” i de no rebre resposta, va poder demanar una cita prèvia perquè fossin els tècnics qui la contactessin directament. El primer dia disponible per a fer la gestió és el 27 d’abril, cosa que vol dir que, haurà d’esperar-se més de 40 dies per a poder cobrar l’atur. “Hi ha un moment en què perquè penses: ‘No cobraré“, diu.
“Els primers dies estava molt nerviosa però he abandonat perquè m’he trobat amb una paret i he xocat de cara amb la burocràcia”, assegura, abans d’apuntar que està preocupada perquè està gastant la prestació sense cobrar-la. “Qui està afectat per la pandèmia? Tots, evidentment. Si no puc sortir de casa, estic afectada. Jo no m’he quedat sense feina directament per aquesta crisi però no puc cobrar l’atur perquè no tinc eines com fer-ho”, lamenta.
Les línies del SEPE fa setmanes que estan col·lapsades i no donen l’abast per processar l’allau de treballadors afectats per un expedient temporal, que tenen dret a cobrar l’atur temporalment, i d’acomiadats. Al llarg del mes de març, es van destruir 141.000 llocs de treball a Catalunya i les persones incloses en un ERO temporal ja són més de 635.000. Tot i això, de moment el ministeri de Treball només ha reconegut la tramitació de 620.000 prestacions a tot l’Estat la setmana passada. Com que no s’han donat dades actualitzades, és una incògnita saber quants treballadors cobraran l’atur aquest divendres.