El Departament de Salut disposarà a finals d’aquest mes de l’estudi encarregat a l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQUAS). L’anàlisi servirà com a base per introduir millores en el nou model de transport sanitari implantat a les Terres de l’Ebre arran del nou concurs adjudicat a l’UTE Egara. “Aquest estudi ens permetrà veure on grinyola el problema, on falla, què és el que hem de corregir”, assegura el nou director del departament de Salut a les Terres de l’Ebre, Ismael Piñas, remarcant que “de recursos n’hi ha i se’n han invertit molts”. “Aguna cosa passa, però, si hi ha insatisfacció a nivell d’usuaris i en grups com la Plataforma Salvem les Ambulàncies, els mateixos ajuntaments, etc.”, afegeix Piñas. El també gerent de la Regió Sanitària de les Terres de l’Ebre reconeix, en aquest sentit, que “alguna cosa no s’ha fet bé”.
El nou director de Salut remarca que s’ha fet un “molt bon” treball tècnic, “basat en les distàncies” i tenint en compte que “des del moment que s’activa l’ambulàncies no passin determinats minuts”. Segons Piñas, però, la planificació ha de considerar les particularitats del territori. Les comarques ebrenques registren un índex de 50 habitants per quilòmetre quadrat, una xifra allunyada de la mitjana catalana –entorn a 233-, espanyola -100- i europea -106-.
Casos concrets
“Si tenim present que som unes terres en una baixa densitat de població, que hi ha un elevat índex de sobreenvelliment, que són nuclis de pocs habitants i molt dispersos, possiblement si que seria necessari tenir present aquestes peculiaritats a l’hora de programar”, diu Piñas. A pocs dies tenir sobre la taula l’anàlisi inicial sobre el desplegament, encara no s’han avançat els canvis concrets, tot i que Xerta o Amposta –on es va suprimir una ambulància nocturna- són algunes de les localitats que podrien sortir beneficiades d’aquesta revisió. “En aquests municipis concrets intentarem fer actuacions si l’estudi així ens ho confirma”, avança Piñas, avisant també que “encara que l’estudi no confirme que s’ha d’actuar d’una determinada manera en casos puntuals, veurem si per les peculiaritats del nostre territori podem fer-ho”.
Precisament, el Parlament ha instat al Govern de la Generalitat a ajustar el nou model de transport sanitari. En concret, s’ha aprovat disposar a la ciutat de Lleida de dues unitats complertes d’ambulàncies amb metge, infermera i tècnic i recuperar les unitats a Móra d’Ebre, l’Ametlla de Mar, Amposta, Tarragona, Alt Camp, El Vendrell, Sabadell i Palamós.
També s’ha tirat endavant el punt que insta a situar un vehicle de SVB (Suport Vital Bàsisc) 24 hores a Sant Jaume d’Enveja, Santa Bàrbara, Xerta, Batea, Amposta, Torredembarra, al barri de Sant Pere i Sant Pau de Tarragona, al CAP Muralles de Tarragona, a Constantí, l’Espluga de Francolí, Cambrils, Cunit, Alcover, Salou, La Bisbal de l’Empordà i Terrassa.
El també gerent de la Regió Sanitària a les Terres de l’Ebre remarca que mantindrà el contacte permanent amb ajuntaments ebrencs i col·lectius com la Plataforma Salvem les Ambulàncies.