El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va proposar ahir, durant la compareixença parlamentària per a exposar les prioritats de la legislatura, assumir la gestió íntegra de la xarxa ferroviària catalana en tres fases. Un total de vuit corredors, ja identificats i per on circulen sobretot serveis de Rodalies, integrarien la primera fase d’aquest traspàs. En el cas de les línies regionals, entre les que s’inclou la de Tortosa, la Generalitat contempla aconseguir-ne la gestió en una segona fase. Un fet, aquest, que ha suscitat alguna crítica per part de la plataforma Trens Dignes que, de la mà del portaveu Josep Casadó, ha lamentat que “l’Ebre mai està en la primera fase de res”. Tot i això, Casadó ha aplaudit la proposta del Govern, que “previsiblement s’associarà a una millora del servei actual de trens”.
Al respecte, Rull va insistir durant la comissió en la necessitat de gestionar tant la infraestructura com els mitjans que circulen per la xarxa ferroviària catalana. “No és que vulguem abandonar la defensa dels interessos de la societat i de l’economia catalana, però un escenari en que l’Estat no compleix i la nostra única opció és queixar-nos i pidolar no porta enlloc més que al cansament i la frustració”, va explicar. “Ens volem ocupar nosaltres del sistema de Rodalies i Regionals, volem ser culpables de les nostres decisions i no hostatges dels errors dels altres”, va reblar el conseller, per a assegurar que “no és una petició improvisada, ho hem estudiat”.
Qui també va valorar la proposta va ser la diputada i presidenta de la comissió de Territori i Sosetnibilitat, Meritxell Roigé, que va aclarir que “la iniciativa està en una fase embrionària i encara no es pot avançar com anirà ni dades o previsions sobre els resultats”. Roigé sí que va verificar que l’empresa pública Ifercat seria l’administradora d’aquestes infraestructures, per encàrrec del Govern català.
Així, el primer pas per a aquest traspàs serà l’elaboració per part de la Generalitat d’un informe per a defensar l’exclusió de determinats corredors de la xarxa d’interès general. El Consell de Ministres és l’òrgan que haurà de resoldre aquesta petició. Un cop desclassificades les infraestructures, el Govern català reclamarà l’expedient de traspàs, que es proposa en tres fases:
1. Els corredors on el servei de Rodalies és únic o majoritari. Es tracta principalment de les línies de rodalies metropolitanes de Barcelona.
2. La resta de corredors de la xarxa convencional (entre la que s’inclou l’R15 i l’R16).
3. La xarxa d’alta velocitat.