Fusionar art, cultura i tecnologia. Amb aquest objectiu va néixer ara fa un any el ‘Grafftech Fest’ a la Bisbal del Penedès. Una iniciativa pionera al món, on des d’aquest divendres també s’hi ha sumat Móra d’Ebre amb la creació de tres murals que reivindiquen la història i els orígens del municipi. Un nen mirant el riu Ebre, la cara d’un pagès i la imatge de l’escultor ebrenc Julio Antonio han estat les pintures escollides per decorar les façanes de tres edificis de la capital de la Ribera d’Ebre. Les imatges s’acompanyaran de codis QR que permetran als visitants gaudir d’una experiència immersiva, a través de la realitat augmentada i virtual. També s’han organitzat activitats complementàries que s’allargaran fins diumenge.
Des d’aquest divendres han estat diversos els veïns de Móra d’Ebre que s’han aturat davant de l’aparcament del carrer la Barca, així com als carrers adjacents a la plaça de Sant Joan i a la plaça Estrella per veure com canviava la fisonomia del poble. Molt d’ells, a més, s’han dirigit cap als artistes responsables -Rul, Cosa i Ceser, provinents de Barcelona, Andalusia i Canàries- per felicitar-los i preguntar-los per què ho feien i quin seria el resultat final.
De fet, feia temps que l’Ajuntament de Móra d’Ebre buscava un projecte relacionat amb l’art urbà. Per això quan l’empresa ‘Suite of art’ els va plantejar la proposta no ho van dubtar. “Hi ha altres municipis de les Terres de l’Ebre que compten amb festivals de grafitis, però no són com el ‘Grafftech’ on també se suma la tecnologia”, ha afirmat la regidora de Cultura, Montse Pineda, qui celebra haver-se sumat a aquesta iniciativa pionera.
A través de les noves creacions, també es vol contribuir a “dinamitzar el poble, no només d’una manera cultural i artística, sinó també d’una manera turística”, ha afegit la regidora. En aquest sentit, Pineda ha destacat que les tres creacions ebrenques formaran part d’un mapa interactiu on s’inclouran totes les creacions del ‘Grafftech Fest’ i, per tant, això “pot potenciar que vinguin visitants d’arreu”.
En la mateixa línia, s’ha mostrat la coordinadora del festival, Mary Lacueva, qui ha subratllat que, justament, un dels objectius de la proposta és “fer créixer el turisme als pobles que acullin el ‘Grafftech'” i fomentar la dinamització de la zona, alhora que es vol que els veïns se’l facin seu. Per aquest motiu, les creacions que s’han escollit tenen una vinculació directa amb el municipi que els acull. En el cas de Móra d’Ebre, s’ha optat pel riu Ebre, la pagesia i el llegat d’artistes locals com Julio Antonio.
Mary Lacueva i Josep Pastor, coordinadora i responsable audiovisual del ‘Grafftech Fest’, expliquen els objectius i la innovació del festival; mentre el Fran Castro (nom artístic Cosa.V), un dels artistes participants, explica com ha evolucionat la percepció de la ciutadania envers l’art urbà. Autoar: Neus Bertola
Art i tecnologia
Una vegada les creacions estiguin acabades, és a dir, a partir de diumenge al vespre, les imatges aniran acompanyades d’un codi QR que permetrà fusionar l’art amb la realitat virtual i augmentada. “Després d’obrir el QR, els visitants veuran a la pantalla dels dispositius la imatge en moviment”, ha explicat Lacueva. “Això et permet interactuar amb l’art d’una manera directa”, ha afegit el responsable audiovisual del festival, Josep Pastor.
Paral·lelament, el ‘Grafftech Fest’ ha organitzat una desena d’activitats complementàries com una cercavila o un taller perquè els més petits també puguin pintar el seu mural que s’allargaran fins diumenge.