El Ministeri d’Hisenda del govern espanyol té en marxa una campanya amb el lema ‘No es magia, son tus impuestos’. Un dels anuncis posava, com a exemple, el teòricament bon servei ferroviari que presta Renfe, narrant una història amb una tal Mónica fictícia com a protagonista. Segons la publicitat governamental la Mónica va acceptar una feina lluny de casa perquè el tren li permetia anar i tornar des del seu poble a la ciutat cada dia. Arran de la desafortunada campanya el diputat de Junts per Catalunya per la demarcació de Tarragona, Josep Maria Cruset, ha viatjat aquest matí en tren, de Móra la Nova a Barcelona, per posar de manifest que si la Mónica fos una veïna del Sud de Catalunya de cap manera podria arribar a l’hora a la feina i que el temps que hauria d’invertir en el trajecte seria molt superior al d’altres llocs de l’Estat espanyol.
Cruset ha agafat el tren que surt a les 08.08h de Móra la Nova i no ha arribat a l’estació de Sants de Barcelona fins a les 10.50h. Per tant, ha completat el trajecte, de 145 quilòmetres, en 2 hores i 42 minuts, quan, per exemple, un desplaçament, entre Sigüenza i Madrid, separats per 140 quilòmetres, es fa en 1 hora i 40 minuts.
La durada dels viatges ja és molt més llarga en situacions normals, però sovint els trens de Rodalies a Catalunya acumulen retards, provocant que els usuaris arribin encara més tard. Cruset també ha pogut constatar les poques freqüències (per exemple, només tres trens en direcció Barcelona entre les 08h i les 12h des de Reus), el mal estat dels trens que operen a Catalunya, molt antiquats i molts cops sense seients disponibles per sobreocupació; amb els serveis als usuarus malmesos per accions vandàliques; i estacions sense venda de bitllets i sense cap mena de servei. Per tot plegat, Cruset ha conclòs que l’anunci de la Hisenda espanyola és enganyós: “la Mònica a Catalunya hagués perdut la feina. Queda clar que a Catalunya, i especialment a les comarques del sud, la màgia consisteix en què els nostres impostos no serveixin per gaudir de bones infraestructures ni bons serveis sinó perquè els tinguin i en gaudeixin en altres llocs”.
Les mancances en el servei ferroviari no impliquen només una pèrdua de qualitat del servei pels usuaris respecte els ciutadans d’altres zones, sinó que a la vegada impliquen una pèrdia important de temps en el dia a dia respecte a fer el mateix trajecte amb vehicle particular. Així, doncs, fent diàriament el trajecte d’avui amb ferrocarril, a final d’any es consumeixen més de 550 hores addicionals, fet que representa perdre l’equivalent a 23 dies cada any o el que vindria a ser un mes laboral sencer.
Ja s’ha registrat una bateria de preguntes reclamant informació tècnica detallada sobre el funcionament de Rodalies al Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana per poder, així, fiscalitzar-ne la qualitat del servei.
El viatge d’avui s’emmarca en l’acció #aFons que el portaveu adjunt de Junts per Catalunya al Congrés anirà desplegant sobre el terreny per aprofundir en primera persona en les problemàtiques de diferents àmbits i ajudar a divulgar-les. Cruset ha afirmat: “submergir-me en primera persona en les diferents problemàtiques que tenim al Sud de Catalunya ajuda a aprofundir en l’anàlisi dels problemes, compartir amb la ciutadania la situació de determinats sectors i col·lectius i, a la vegada, treballar les millors solucions”. Unes immersions que serviran per reforçar l’acció parlamentària. A cada problema s’hi donarà resposta amb preguntes, iniciatives i gestions al Congrés i davant els ministeris pertinents.