El Departament d’Igualtat i Feminismes i el Departament de Drets Socials han presentat aquest dimecres a les Terres de l’Ebre la guia que han elaborat per promoure la incorporació de la perspectiva LGBTI+ als serveis i recursos de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA).
El document, dirigit al personal de la DGAIA, facilita les eines i mitjans necessaris perquè els equips professionals puguin dur a terme la seva tasca educativa i d’acompanyament a infants, adolescents i joves també des de la vessant de la diversitat afectiva, sexual i de gènere. En aquest sentit, la guia vol contribuir a fer dels serveis i recursos de la DGAIA espais segurs, que permetin a tots els infants, adolescents i joves desenvolupar-se plenament, independentment de la seva orientació sexual o identitat o expressió de gènere.
A les Terres de l’Ebre, la presentació del contingut i l’estructura de la guia ha anat a càrrec d’Anna Faura Poy, jurista de l’Àrea d’Atenció a la Infància i l’Adolescència als Serveis Territorials, Montse Jové Armengol, tècnica de l’Àrea de Suport al Jovent Tutelat i ex-tutelat a Tarragona i Bernat Puig Ezquerra, psicoterapeuta familiar format en masculinitats, paternitats i processos LGBTI+ i cofundador del Projecte Mirada Essentia. La jornada, amb vora un centenar d’assistents, ha comptat també amb el relat de dues bones pràctiques de pisos assistits a Amposta i la Ràpita gestionats per Suara Cooperativa i una formació a professionals dels centres i recursos de la DGAIA.
El director general de Polítiques Públiques LGTBI+, Xavier Florensa Cantons, explica que “la guia és un instrument que posem al servei dels professionals que treballen als serveis i recursos de la DGAIA, per tal d’ajudar-los a educar”
El director general de Polítiques Públiques LGTBI+, Xavier Florensa Cantons, explica que “la guia és un instrument que posem al servei dels professionals que treballen als serveis i recursos de la DGAIA, per tal d’ajudar-los a educar en la diversitat, sense prejudicis ni estereotips, fent èmfasi en els valors de la igualtat, el respecte i la llibertat”.
Florensa detalla que la guia recull, entre altres, tot un seguit de recomanacions per prevenir i abordar l’LGBTI-fòbia en aquests serveis, per tal de fer que siguin espais segurs on tots els infants, adolescents i joves puguin desenvolupar-se lliurement, independentment de la seva orientació sexual o identitat de gènere.
La directora general d’Atenció a la Infància i l’Adolescència, Ester Cabanes Valls, ha destacat que la guia serveix per educar en els valors de la igualtat, el respecte, la llibertat i la diversitat, sense estereotips ni prejudicis
La directora general d’Atenció a la Infància i l’Adolescència, Ester Cabanes Valls, ha destacat que la guia serveix per educar en els valors de la igualtat, el respecte, la llibertat i la diversitat, sense estereotips ni prejudicis ja que “aporta una nova mirada per aplicar la perspectiva de gènere en el dia a dia dels nostres serveis, contribuint així a crear una societat més igualitària, independentment de l’orientació sexual o la identitat de cada persona”. Així mateix, Cabanes ha explicat que la guia és una eina pràctica tant per als professionals de la DGAIA com per al conjunt de persones que treballen en tots els àmbits relacionats amb la infància, l’adolescència i la joventut.
La directora dels Serveis Territorials d’Igualtat i Feminismes, Mar Lleixà Fortuño, i el director dels Serveis Territorials de Drets Socials, Juanma Jaramillo Ropraz han fet el tancament de la jornada.
La guia és fruit del treball conjunt dels equips professionals de Drets Socials i Igualtat i Feminismes, així com de persones expertes del teixit associatiu
La guia és fruit del treball conjunt dels equips professionals de Drets Socials i Igualtat i Feminismes, així com de persones expertes del teixit associatiu. Dedica un apartat específic a l’ús d’un llenguatge respectuós “amb totes les persones pel que fa a les qüestions de gènere i orientació sexual”. El text recull que “el llenguatge és una eina de canvi social” i convida a revisar, amb pautes senzilles, tots els documents que són rellevants en la prestació dels serveis. La guia també fa una crida a repensar espais comuns i individuals, per garantir la seguretat d’infants, adolescents i joves i per assegurar que tothom té cobertes les seves necessitats en condicions d’igualtat.
En relació amb el model d’intervenció, la guia enumera un seguit de pautes que cal tenir presents a l’hora de dur a terme acompanyaments psicoeducatius que incorporin la perspectiva LGBTI+. Entre altres, estableix que cal preguntar a cada persona com vol ser anomenada, i amb quin pronom, i fer activitats i tallers per a infants, adolescents i joves sobre gènere i sexualitat, per tal de visibilitzar totes les realitats existents i sensibilitzar sobre aquestes realitats. També es recomana oferir referents positius de persones LGBTI+ als infants, adolescents i joves, i coordinar-se amb els serveis públics d’atenció a les persones LGBTI+.
Pel que fa a la prevenció i abordatge de l’LGBTI-fòbia, la guia recull que “l’origen de les discriminacions i les violències és multifactorial i, per tant, exigeix respostes complexes”
Pel que fa a la prevenció i abordatge de l’LGBTI-fòbia, la guia recull que “l’origen de les discriminacions i les violències és multifactorial i, per tant, exigeix respostes complexes”, i fa referència a la Directriu general d’actuació 3/2021, de 7 d’abril, per la qual s’aprova i es fa difusió del protocol en centres i recursos de protecció davant d’una situació d’assetjament o discriminació per motiu d’orientació sexual, expressió de gènere o identitat de gènere. La guia presenta nombrosos exemples de comentaris discriminatoris, per tal de facilitar-ne la identificació; especifica també conductes i accions que poden constituir un delicte i incoar un procediment sancionador administratiu o penal. A més, el document recorda el deure d’intervenció, és a dir, l’obligació que té qualsevol professional del sector públic d’intervenir davant d’una situació d’assetjament o discriminació contra les persones LGBTI+, i ofereix algunes pautes d’actuació i reparació.
Per últim, la guia inclou un conjunt d’indicadors de seguiment i avaluació; una proposta d’activitats per realitzar en els recursos i serveis amb infants, adolescents i joves, i un glossari.