El film Paradís pintat, el documental d’Elisenda Trilla que plasma el dia a dia i la recerca constant per buscar el seu lloc al món de la pallassa Pepa Plana, establerta a Sant Jaume d’Enveja, obrirà aquest dijous a les 10 de la nit la cinquena edició del Festival Internacional de Cinema i Paisatge mónFILMAT, un certamen impulsat per Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre, i que té com a singularitat el protagonisme del paisatge dins l’acció. El fet d’obrir amb una pel·lícula nacional permetrà que la directora, Elisenda Trilla, la protagonista del documental, Pepa Plana, i el productor, Oriol Gracià, estiguin presents a la inauguració. De fet, aquesta serà la primera activitat de Lo Pati amb públic, després de la seua reobertura el passat 12 de juny.
L’actual situació derivada per la pandèmia del coronavirus ha fet que en aquesta nova edició de mónFILMAT s’explori la via de les projeccions online, sense renunciar a l’essència del festival que s’ha caracteritzat des dels seus inicis per socialitzar l’experiència de veure cinema i generar reflexió i debat. Així de les deu pel·lícules programades, sis, juntament amb tres sessions de curtmetratges es podran seguir des de casa a través de la plataforma Festhome, les altres quatre es projectaran amb públic, a la plaça exterior del Centre d’Art Lo Pati amb totes les mesures de seguretat que requereix l’actual situació de pandèmia global. Així, el públic haurà de vindre amb mascareta, hi haurà gel hidroalcohòlic i les cadires es disposaran a un metre i mig de distància i després de cada sessió presencial es desinfectaran. També hi haurà una persona controlant l’aforament. “Tot i les dificultats de l’actual situació hem volgut mantenir aquesta part presencial perquè és un dels trets d’identitat del nostre festival”, apunta Aida Boix, directora de Lo Pati.
Pel que fa a les pel·lícules programades s’ha mantingut com sempre l’aposta per les creacions del territori. Prova d’això és que tant la pel·lícula inaugural Paradís pintat, com la de la cloenda La inocencia, de Lucia Alemany i ambientada al seu poble natal, Traiguera. “Creiem que aquesta aposta pels creadors i creadores d’aquí és molt important”, afirma per la seua banda, Xavier Miró, programador de mónFILMAT.
Altres títols importants en aquesta cinquena edició de mónFILMAT són la belga-francesa Adoration, de Fabrice Du Welz, inèdita a les sales del país; i la equatoriana Cuando ellos se fueron, de Veronica Haro, Premi millor llargmetratge documental en el Festival Kunturñawi 2019, festival amb el qual mónFILMAT va establir lligams l’any passat. Totes dues es projectaran també de forma presencial a la plaça de Lo Pati.
Pel que fa a les projeccions online, disponibles a la plataforma Festhome, a través d’aquest enllaç: són: Los lobos (Mèxic, 2019), de Samuel Kishi, guardonada amb el Gran Premi de la Secció Generation Kplus del Festival de Berlín; Monos (Colòmbia, 2019) d’Alejandro Landes, definida pel propi director com “un viatge salvatge i hipnòtic a través de la selva”, guanyadora del Premi Especial del Jurat en el Festival de Sundance; El huevo del dinosaurio (Mongòlia, 2019) de Wang Quan’an, un film difícil d’etiquetar que ens transporta als paisatges de l’estepa mongola, i que va guanyar l’Espiga d’Or a la millor pel·lícula i a l millor fotografia en el Festival de Valladolid-Seminci; Niños somos todos (Catalunya, 2019) de Sergio Cameron, un documental que retrata l’estada del músic crític i provocador, Niño de Elche a Bolívia; Lo que arde (Espanya, 2019), d’Oliver Laxe, ambientada a la Galícia rural i que narra el retorn d’un piròman al seu entorn familiar i que ha rebut importants premis, entre ells el Premi del Jurat del Festival de Cannes, i el de millor pel·lícula europea als Premis Gaudí; i finalment la proposta per al públic juvenil i infantil Jacob, Mimi i els gossos del barri (Letònia-Polònia, 2019) d’Edmunds Jansons, un film d’animació que tracta de forma distesa i trepidant la xacra de la gentrificació. Sis llargmetratges als quals cal sumar tres sessions de curtmetratges.