Els centres de les nostres poblacions sempre han estat dinàmics i canviants. Un dia al passar per un carrer hi ha una botiga de roba i al cap d’un mes al mateix local s’ha canviat la retolació i apareix una de cosmètica. Al igual que la energia, els comerços es transformen. És ben conegut que hi ha moltes problemàtiques i esforç per tirar endavant un negoci petit o mitjà. Que si pagar els autònoms, lloguers, personal, serveis i una llarga llista d’items a solventar cada mes.

En estos dies de confinament hi ha hagut moltes pèrdues però també ha augmentat la imaginació i creativitat per poder tirar endavant i fer que les pèrdues no siguin tant exagerades.
Curiosament no fa gaires dies em va arribar una publicació on diferents establiments de les nostres terres exposaven als seus clients les seves brillants propostes i productes. El màrqueting dels anys 50 ens és graciós als nostres dies. Per exemple la Farmacia i Laboratori Juan Gamundi oferia “Pectosedol, desinfecta los bronquios y tonifica el pulmón”. La Clinica Dr. Lluch oferia “tratamiento a las Enfermedades de la Mujer”. La Fonda Nueva de Juan Gas tenia a disposició dels seus clients “habitaciones con agua corriente caliente y fría”. La tenda de Ciclos y motos PLA ubicada a la Avenida Generalísimo tenia a la disposició dels consumidors “los Motores para bicicleta MOSQUITO, nuevo modelo de 50cc, el motor de más fama y mínimo precio”. Atenien al número de telèfon 238. La competència d’aquest era el distribuïdor Luís Cantó amb la marca Orbea i el seu lema, “Si quiere ir a gusto y correr sin temor la Bicicleta ORBEA es la mejor” al mateix establiment del senyor Luís Canto no faltava la màquina de cosir ALFA, “Para coser y bordar en el hogar una ALFA no ha de faltar” així deia l’anunci. Industrias Basan de Roquetes oferia una màquina de rentar OLA, “sistema único patentado”. El seu lema era “Lava con suavidad insuperable lanas, sedas, encajes, blondes, etc sin recurrir al agua caliente ni jabones especiales”. Qui no ha sentit la frase: tens més articles que a casa Chispes. Tere Vidiella regentava aquesta merceria i jugueteria al carrer Generalísimo, 53 al davant del mercat del peix de Tortosa. Establiment que no l’hi feia falta cap tipus de màrqueting, ja que el seu nom ho deia tot.

Ben segur que el màrqueting d’aquells anys no atrauria als clients més exigents del nostres dies i també és segur que la competència i la varietat d’articles s’ha multiplicat de forma exponencial amb l’entrada al món globalitzat. Tinc companys i companyes que els costa molt tirar endavant el negoci degut al tancament del confinament. Així que per cobrir aquestes necessitats seria bó comprar i sustentar als petits i mitjans comerços oferint-los per una vegada una bocanada econòmica. En un futur veurem que aquesta acció contribuirà en una comoditat i beneficis pels usuaris i clients d’aquest establiments. “Ajudem-los a obrir”.

Professor de Formació Professional.