Durant els últims dos mesos hem vist com la digitalització de molts de negocis s’ha accelerat de manera precipitada. Petits comerços que han començat a vendre per internet, utilitzant xarxes com Whatsapp, Instagram o mitjançant plataformes de comerç electrònic de tot tipus. A les Terres de l’Ebre han sorgit noves iniciatives com Quetomara, una app que et mostra el menú dels restaurants tot escanejant un codi QR, o Teuporto, que adapta el model rider d’entrega de comandes a domicili, i s’han revifat antics projectes com Mercarium, que ubica en un mateix lloc web un llistat de comerços i restaurants de la zona que reparteixen a domicili, o Creatumarketplace. Per altra banda, hi ha empreses que han activat eines i protocols per poder facilitar el teletreball, que segons un estudi de la EAE Business School, la crisi del coronavirus ha impulsat del 4% al 88%. Les empreses han pujat els seus arxius al núvol, han activat eines de control de temps, de gestió de projectes, d’accés remot, de vídeo trucades… Professionals de tots els sectors han començat a donar classes per internet (gimnasos, cuiners, professors de música, d’idiomes, de ball…). Centres d’ensenyament que han tingut que passar de les aules al online de la nit al dia, des de primària fins a les universitats i restaurants que han tingut que oferir menjar per emportar i comandes online han afegit el servei a dominici en temps rècord.

I això tan sols son alguns dels centenars d’exemples de digitalització que ha produït la crisi.

Aquest procés d’adaptació no només s’ha dut a terme a nivell d’empresa, sinó que la majoria de nosaltres també hem hagut de fer canvis importants en els nostres hàbits digitals. Així doncs, ens hem iniciat en les compres per internet, en l’e-learning, el teletreball, en les App d’entrenament personal, les xarxes socials o el vídeo en streaming, traslladant a l’entorn digital tasques que normalment fèiem de manera offline o analògica, com anar a comprar, reunir-nos o estudiar, entre moltes altres. Aquests canvis, que haguessin trigat anys a desenvolupar-se, s’han dut a terme en poc més de 9 setmanes, i n’hi ha molts que han vingut per quedar-se.

Ara comença la desescalada i sembla que aviat entrarem a la nova “normalitat”. Això significa que moltes de les iniciatives de digitalització que s’han iniciat, no arribaran a madurar, i és probable que caiguin en l’oblit, però, tot i això, algunes altres generaran canvis importants a les empreses, que les intentaran integrar al funcionament del dia a dia, i d’altres es consolidaran, esdevenint una part fonamental del funcionament i l’estructura de l’empresa.

En general, els canvis que ens imposa una situació de crisi com l’actual no són bons, són obligatoris, precipitats, imprevistos i traumàtics, però ara ho hem d’aprofitar. De la mateixa manera que molts de nosaltres seguirem comprant per internet, perquè ens resultarà còmode, tot i estar les botigues obertes, moltes empreses seguiran incloent el teletreball dintre de la rutina laboral, seguiran les classes online i en general, la digitalització de processos augmentarà.

Per tant, és el moment d’aprofitar i no tornar enrere. Si tens un comerç, facilita que els teus clients puguin veure els teus productes a Instagram, Facebook o per Whatsapp i que puguin fer-te una comanda o contactar amb tu dintre l’entorn digital. No calen grans inversions ni reinventar el negoci, tan sols ser una mica creatiu i utilitzar el sentit comú. Fes una tele trucada i mostra’ls els productes de la teva botiga, com si fossin allà. Envia’ls a casa i permet que et paguin fent un Bizum. Segur que durant el confinament ho has fet més d’una vegada, perquè no aplicar-ho al teu negoci?

En el cas de les empreses és el moment de plantejar-se el teletreball com una opció seriosa, de parlar-ho amb l’equip, d’escoltar i tenir confiança. Aquesta crisi està servint per a experimentar i testejar el funcionament de les empreses en un entorn d’assistència en remot gairebé absolut. Si funciona, per què no seguir? Per què no permetre que part de la plantilla pugui escollir des d’on treballa? Això millorarà la qualitat de vida de l’equip de treball, facilitarà la conciliació familiar i evitarà desplaçaments innecessaris, amb els conseqüents beneficis per al medi ambient i l’estalvi de temps i diners.

Comprar, estudiar, reunir-se, reservar, treballar, entrenar-se… Hi ha moltes àrees on la digitalització aporta eficiència, ajuda a millorar a la competivitat de les empreses i a estalviar temps i diners als usuaris. Malauradament la crisi actual ens ha servit per confirmar-ho però també és una oportunitat que s’ha d’aprofitar i no fer un pas enrere.

Consultor de Màrqueting Digital