Han passat molts dies des del principi d’aquesta pandèmia a casa nostra. En aquests dies, hem conegut la malaltia i en alguns casos la mort de persones més o menys properes. També hem patit molt per amigues i amics que pensaven que podien haver agafat la malaltia del Covid19 i pels sanitaris que els atenien. Igualment, a poc a poc, s’anava normalitzant el fet d’estar tancats a casa, lluny de les abraçades i la conversa amb els veïns. Igualment, la por, que havia entrat a través de les informacions que rebíem, anava consolidant l’espai en les nostres llars i les nostres converses.

Després del xoc de reconeixe’ns vulnerables, malgrat la bombolla de seguretat tècnica que ens havien venut i nosaltres comprat, hem descobert que, també l’economia petita, la majoritària a Catalunya, la de proximitat (comerciants, bars, petits i mitjans negocis) s’ho estan passant molt malament. És a dir, hem entrat en una nova crisi econòmica, on ja es parla de molt d’atur, que ens afectarà.

Tot això, sumat a què, psicològicament, tant de confinament està afectant el nostre estat d’ànim, l’article d’avui m’agradaria dedicar-lo a explicar com podem sortir una mica d’aquests estats d’angoixa i ansietat que vivim. Per això, proposo uns quants consells per a tractar alguns dels grans temes que ens estan afectant emocionalment.

  • El primer tema és per a treballar l’ansietat

Aquí proposo fer exercicis de relaxació i respiracions. Per fer-ho, aconsello cercar un moment al dia que us pugueu permetre el silenci. Llavors abaixeu una mica els llums i, si podeu, enceneu una espelma aromàtica. D’exercicis de relaxació n’hi ha molts i de molt bons a les xarxes. La majoria s’acompanyen de respiracions. Aquestes han de ser pausades i retenint quelcom l’aire entre la inspiració i l’expiració. 

  • El segon per mantenir la cohesió familiar

Per mantenir la família cohesionada és aconsellable fer, com a mínim, una activitat conjuntament cada dia. Si a més, aquesta és creativa millor que millor! Es poden jugar a jocs de taula, fer manualitats (si hi ha infants), o explicar-se històries de vida (si tenim iaios). De fet, les històries de vida (també trobareu molta informació a la xarxa) és una pràctica molt bonica.

  • Consell per a millorar l’estat d’ànim

S’ha vist, des de la psicologia, que l’estat d’ànim decau quan no tenim massa estímuls. El confinament, quedar-nos massa temps a casa, al llit o al sofà, ens pot fer entrar en depressió. En aquests moments de confinament, és bo, doncs, mirar de seguir aquelles activitats que es proposen des de diferents mitjans com fer ioga al matí, trucar els amics per telèfon, fer videotrobades amb els amics i amigues, etc. L’important és mantenir-nos activats i seguir rebent estímuls positius cada dia.

  • Finalment, per veure quin sentit li donem al que estem vivint, podem fer una història de vida, un pòster, una carta, un relat, un conte…

Com ja he dit, fer la història de vida és un exercici molt bonic i enriquidor. També serà bo que, quan s’acabi el confinament puguem donar sentit al que hem viscut, ja que és i ha sigut dur i potser perdrem, a alguna persona que coneixíem i estimàvem. Per això, serà important treballar aquest període individualment i com a família. Fer un relat del que ha passat i com ho hem viscut en primera persona (jo, nosaltres) és guaridor.

Espero que aviat puguem anar normalitzant la vida. Igualment m’agradaria pensar que, aquesta experiència, ens ha fet més forts i, per això, li sabrem donar un sentit diferent a la nostra vida, més humil, més en harmonia amb els altres i amb l’entorn i la natura. Però espero, sobretot, que aviat ens puguem tornar a abraçar!

Pintora i psicòloga, amb ulls inquiets aprenent de la vida…