La setmana passada el president de la Cambra de Comerç de Tortosa, José Maria Chavarría, acompanyat amb el subdelegat del Govern, el tortosí, Joan Sabater, es reunien a Madrid amb el Secretari d’Infraestructures de l’Estat. La reunió anava sobre la petició d’una sèrie d’inversions sobre la xarxa viària ebrenca. Una xarxa viària, tot s’ha de dir, que està més a prop del tercer món que no pas d’un país desenvolupat i pròsper. Una xarxa de vies de comunicacions on és molt fàcil perdre la vida, i en tot cas, no apta per a ser competitives en un món global, el qual, demana vies ràpides i segures.

En la reunió de Madrid, la Cambra de Comerç, demanava la construcció d’una sèrie d’infraestructures viàries: El desdoblament de l’N-420 des d’Alcanyís fins a Gandesa, El desdoblament de l’Eix de l’Ebre, i sobretot, la famosa i fantasma autovia A-7, que uniria els municipis de La Jana amb Hospitalet per la banda interior del Montsià i paral·lela a l’actual Autopista AP-7. Certament, crec que sense valorar si són del tot necessàries i útils aquestes vies de comunicació, dubto molt que en la pròxima dècada s’hagin construït o millorat, o simplement, l’Estat es gasti un 1 euro del pressupost públic en millorar les carreteres del nostre territori.

Primer de tot, si ens fixem en l’autovia A-7 que té previst unir les poblacions de La Jana amb Hospitalet, aquesta nova infraestructura, a part de ser caríssima; es concentren una sèrie de handicap que difícilment es construirà mai. Primer, s’ha de tenir en compte que els ecologistes s’oposaran totalment el seu pas per l’interior del Montsià. Entre altres coses perquè podria afectar a un bon grapat de finques de secà poblades d’oliveres mil·lenàries, si a més a més, tenim en compte que actualment el territori ebrenc és un territori sociològicament independentista i molt poc simpatitzant del partit socialista, i encara menys de la dreta espanyola, què algú m’expliqui quin “tonto” de Madrid invertirà en una obra que sap perfectament que tindrà els ecologistes en contra i no guanyarà cap vot. A tota això, no creieu que seria millor fer un tercer carril de l’AP-7 ? Més viable, més econòmic i en menys impacte destructiu a l’ecosistema de la comarca del Montsià.

En segon lloc, respecte sobre el desdoblament de l’N-420 entre les poblacions d’Alcanyís a Gandesa, això és simplement fer volar coloms o una al·lucinació paranoica després de sortir d’un afterhours i haver-te pres un grapat de pastilletes de la rissa. O algú es pensa que el subdelegat del Govern, Joan Sabater, té més força que el president de la Comunitat València, Ximo Puig, i exalcalde de Morella. Aquest darrer ho té clar, a part de tenir molta força i influència política i electoral. Per tant, podem deduir que res de res, el desdoblament de l’N-420 anirà d’Alcanyís a Morella i d’allí al port de Vinaròs. Per alguna cosa serveixen les rotondes d’Alcanar fins a Amposta, entre altres coses per descartar definitivament el desdoblament cap Gandesa i d’allí a l’Eix Ebre per anar cap al Port dels Alfacs.

Bé, i finalment, respecte a la tercera infraestructura que es demana per part de la Cambra, el desdoblament de la C-12, coneguda com l’Eix de l’Ebre, només dir que un cop capat el seu inici mitjançant les rotondes entre Amposta-Alcanar i descartat a curt i mitjà termini, l’autovia A-7, l’únic que podem esperar és que el dia que passem no trobem molts de tractors ni molt menys camions en la nostra travessia per l’eix. I si és així!, doncs mala sort. Mentrestant, ja sabeu: ens toca viure en un territori amb vies de comunicació tercermundistes, aïllat dels nord i del sud per barreres artificials que cap alcalde s’oposa a la seva construcció. Un territori que cada cop se sembla més a “los Monegros” pel seu continuo despoblament. Això sí!, no perdem l’esperança i quan vinguin les Festes Majors: bous i balls per a tots. Mentrestant, la nostra joventut marxa perquè aquí no tenen futur i al pas que anem, no en tindran mai.

Economista.

Eleccions Municipals 2019 - Terres de l'Ebre