El Govern espanyol va negar aquest dimecres, en dos ocasions, l’existència d’un compromís amb la Generalitat per a posar en marxa el desviament de camions per l’AP-7 a partir de l’1 de gener del 2018, tal com s’havia anunciat. Tant el Ministre de Foment, Íñigo de la Serna, com el delegat del Govern espanyol a Catalunya, Enric Millo, van assegurar que aquesta data només la va anunciar el llavors conseller de Territori, Josep Rull.
“Ningú del Ministeri va dir que això es podia posar en marxa l’1 de gener”, va afirmar de la Serna durant la sessió de control al govern al Congrés dels Diputats, on també va mostrar una carta “dels alcaldes de la comarca, en la qual m’asseguren que aquest compromís va ser del conseller, que va dir, sense consultar ningú, que es podia fer efectiu a partir de l’1 de gener”. El ministre responia a les preguntes formulades pel diputat del PDeCAT Ferran Bel. L’exalcalde de Tortosa va recordar que quan es va anunciar la data “ningú del Ministeri de Foment ho va negar” i que, fins i tot, “diversos periodistes van contactar amb el seu ministeri i així se’ls va confirmar”. Bel també va responsabilitzar a l’aplicació del 155 del retard de l’entrada en vigor de la mesura que ja s’aplica amb èxit a la Rioja des de desembre.
El mateix dimecres, dia 14 de febrer, el delegat del Govern espanyol a Catalunya va reptar Bel a demostrar les seues afirmacions. “Aquest acord, signat, no hi és i, si el té, que el trega”, va declarar Enric Millo. Bel va continuar la polèmica a les xarxes socials, des d’on va afirmar que el ministre de Foment “no diu la veritat”. “Soc testimoni de l’acord i data, i a més el Ministeri no va desmentir mai la data de l’1 de gener fins que la va incomplir”, va piular el diputat del PDeCAT.
El desviament bonificat de camions per l’AP-7 en els trams de les Terres de l’Ebre i el Penedès va ser fruit d’un acord entre la Generalitat, el Govern espanyol i els ajuntaments del territori. La proposta també inclou la gratuïtat per als turismes que entren i surten de l’autopista el mateix dia entre els trams afectats.
La bona sintonia exhibida entre juliol i setembre de l’any passat, quan es va aprovar la mesura, s’ha convertit ara en continus retrets entre Foment i els partits que formaven el govern cessat per l’article 155. Tant ERC com el PDeCAT han exigit un calendari concret al Ministeri d’ençà que va començar l’any nou. La resposta oficial de Madrid ha estat sempre que estan treballant en els tràmits administratius “complexos”, com el tancament de l’acord amb Abertis, la concessionària de l’autopista.
De la Serna va explicar en seu parlamentària que estan tramitant “amb l’advocacia de l’Estat i els diferents ministeris els corresponents informes i és probable que necessitem l’informe del Consell d’Estat com a pas previ de l’aprovació en Consell de Ministres”. I encara així, hauran de tramitar una modificació dels pressupostos de 100 milions d’euros, en cas que continuen prorrogats. Tot i així, el ministre va deixar clar que complirien al “100% amb el seu compromís”.
La mesura plantejada de desviar camions per l’AP7 com a solució provisional per a reduir la sinistralitat de l’N-340, tampoc convenç el moviment veïnal per una AP-7 gratuïta ni els camioners. La federació de transportistes de Tarragona (FEAT) es veuen penalitzats per la bonificació del 50% del cost del peatge que s’ha anunciat. Ara, però, s’ha obert la porta que siga del 75%, com a la Rioja. Ho va avançar Enric Millo, afegint que la Generalitat estaria predisposada a pagar la diferència.
En aquest cas, el tram d’autopista entre l’Hospitalet de l’Infant i Benicarló (87,9 km) sortiria més econòmic per als camions que sí que circulen per l’N-340 (91,5 km). Així ho apunta un estudi elaborat per la Universitat Politècnica de Barcelona per encàrrec del Departament de Territori per a justificar el desviament obligatori de vehicles pesats. L’estudi conclou que el cost del trajecte per l’AP-7 seria de 58 euros, mentre que per carretera puja a 74 euros. Això és possible perquè per autopista es fan menys quilòmetres, es circula a una velocitat més alta i constant (per tant, amb menys consum de benzina) i es triga menys temps. Així, el cost del peatge que hauria de ser bonificat per l’administració estaria entre 13,65 euros i 15 euros, depenent del tonatge.
Des de l’Ebre, es reclama una “via ràpida, segura i gratuïtat”.