Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. En navegar o utilitzar els nostres serveis, aceptes l'ús que en fem.

 Economia

La inversió estatal al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre continua caient i aquest 2017 es veurà reduïda en més d'un terç, un 33,8% concretament, respecte l'any passat.

El projecte de pressupostos generals de l'Estat d'aquest 2017 preveu invertir a la demarcació un total de 226,66 milions d'euros, lluny dels 357 del passat 2016, que al seu torn ja van representar un descens d'un 15% respecte l'any anterior.

Malgrat les promeses públiques i les insistents reclamacions d'entitats econòmiques i socials per les mancances d'infraestructures a més de riscos ambientals, entre d'altres, el govern espanyol accentua la tendència decreixent dels recursos que destinarà al territori.

Les infraestructures ferroviàries, principalment la finalització del Corredor Mediterrani i millores tant en la xarxa com en les estacions, es converteixen en el principal capítol inversor, amb una previsió total d'uns 132,66 milions. El principal paquet de recursos, enguany, se l'enduu Adif-Alta Velocidad, amb 81,13 milions, principalment per al projecte Vandellòs i Tarragona, amb 75,27 milions. Les obres del Corredor Mediterrani reben només 3,55 milions dins la programació plurianual que arrenca el 2005 i té previst finalitzar el 2020: en aquest últim any precisament, el govern espanyol preveu invertir 100 dels pràcticament 160 milions previstos per a l'obra.

En l'àmbit d'inversions viàries, i al marge de les actuacions de manteniment a la xarxa estatal, la principal actuació prevista pel Ministeri de Foment a la demarcació és el tram de 7,3 quilòmetres de l'A-27 batejat com a "variant Valls-Montblanc", amb una partida d’13,15 milions d'euros.

A les Terres de l'Ebre per aquest 2017 es destinarà a la construcció de les anunciades rotondes a l’N-340, concretament als municipis d'Alcanar, Sant Carles de la Ràpita, Camarles, l'Ametlla de Mar i l'Hospitalet de l'Infant, amb 500.000 euros en total. També figuren 490.000 euros per al manteniment de la N-420, entre Móra d'Ebre i Marçà.

Descripció pantalles

1- La partida més important, de 132 milions d’euros se l’endu el corredor mediterrani, en especial el tram vandellós tarragona. En carreteres, entre la nacional 340 i la 420, l’estat es gastarà gairebé 1 milió d’euros.

2 -15 milions d’euros van a les obres pendents d’Acuamed i la descontaminació del pantà de Flix. També es contempla prop d’1 milió d’euros per actuacions contra la regressió de la costa de Tarragona i 350 mil euros per remodelar el parador de Tortosa.

3 - I ara veiem algunes dades destacables dels pressupostos generals del 2017. El Ministeri d’Hisenda calcula un creixement del 2,5%, més moderat que l’any passat. Hi ha una disminució del 3,4 per cent dels ingressos i un augment de 1,7% en despesa social, de fet les pensions ja s’emporten el 40% de tota la despesa. Catalunya és, despres d’Andalusia, la comunitat on més es gasta tot i que la despesa ha caigut en 29 milions d’euros.

Reaccions des de l'Ebre

El president de la Federació de l’Ebre d’Esquerra Republicana de Catalunya, Alfons Montserrat, ha lamentat que "el Govern espanyol tracta les Terres de l’Ebre com si fóssim una colònia seva, i els Pressupostos en són el millor exemple".
 
Montserrat, ha valorat el projecte de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2017 fets públics ahir pel Govern espanyol. Montserrat ha manifestat que ‘fa anys que diem que les Terres de l’Ebre som el forat negre de les inversions de l’Estat espanyol, però els pressupostos del 2017 ho superen tot, i són un exemple de com el Govern espanyol ens tracta, com si fóssim una colònia seva’.
 
Ha argumentat aquesta afirmació amb el fet que el Govern espanyol només es recorda de les Terres de l’Ebre per intentar extreure les matèries primeres, com l’aigua del riu Ebre, o per ubicar-hi projectes perillosos, com la plataforma de gas Castor, però en cap cas l’Estat executa les inversions que porta anys anunciant als seus propis pressupostos.
 
El president republicà ha recordat que "aquesta inversió tan escassa que sempre anuncien els governs espanyols a les Terres de l’Ebre, en realitat, encara és molt menor, perquè al final de l’any el nivell d’execució no arriba ni al 40 %". En aquest sentit, Montserrat ha afegit que "sembla que ens vulguin prendre per rucs, perquè hi ha partides que apareixen als pressupostos durant anys, com la de l’Autovia A-7, de la qual no gasten ni un euro".
 
"La nostra indignació, a més, és màxima en veure que obres tan necessàries i reivindicades com la variant de Gandesa, un projecte de construcció que va començar l’any 2000 que ‑‑malgrat que no ha avançat des de fa més de 8 anys‑‑ sempre havia comptat amb una partida simbòlica als Pressupostos de l’Estat, ara, per primera vegada, no incorpora cap partida per a aquesta finalitat", ha manifestat Alfons Montserrat.
 
Per acabar, el president Republicà ha afirmat que "es fa difícil d’entendre que, des de les Terres de l’Ebre, es pugui donar suport al PP, perquè el maltractament que el seu Govern dóna al nostre territori és sistemàtic".