Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. En navegar o utilitzar els nostres serveis, aceptes l'ús que en fem.

 Economia

L’oferta comercial de les Terres de l’Ebre integra 2.944 comerços, dels 7.983 que hi ha a la demarcació, segons el Cens d’Establiments Comercials de Catalunya, que s’ha publicat coincidint amb la Setmana del Comerç. Tot i que l’oferta creix a les grans ciutats, la densitat comercial se situa per sobre de la mitjana catalana.

Una xifra que s'extreu del ens d’Establiments Comercials de Catalunya, que va presentar diumenge la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, a Sant Carles de la Ràpita, on va fer la cloenda de les I Jornades d'Intercanvi d'Experiències Comercials, que va organitzar la Unió de Comerç Rapitenc.
 
La Unió de Comerç Rapitenc va celebrar aquestes jornades on es van intercanviar experiències, presentat casos d’èxit  i es va debatre sobre el present i el futur del sector comercial al territori. Amb aquesta iniciativa, l’entitat es va sumar a la Setmana del Comerç, impulsada per la Generalitat, a través de la Direcció General de Comerç, durant la qual es van organitzar més de 120 activitats arreu de Catalunya vinculades al comerç.
 
Balanç Setmana del Comerç: Prop de 4.000 persones han seguit les 'Jornades Comerç Increïble'
 
De forma paral·lela a les activitats impulsades pel món associatiu, es va celebrar a Barcelona al llarg de la Setmana les 'Jornades Comerç Increïble', unes jornades de coneixement adreçades als professionals del sector on es va analitzar de forma monogràfica els 4 eixos d’actuació per a la millora de la competitivitat del comerç: la transformació digital del comerç, l’enfortiment de l’empresa comercial, l’aposta pel talent i la professionalització del sector, i la internacionalització.
 
Un total de 3.933 persones van seguir les jornades 'Comerç Increïble' de la Setmana del Comerç: d’aquesta xifra, 696 ho van fer de forma presencial, al Mobile World Centre, i 3.237 han fet el seguiment en streaming a través de xarxes socials i del web del Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM) de Catalunya.
 
La directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, va valorar “molt positivament” la participació en les jornades Comerç Increïble, i la “bona resposta” que evidencia “l’interès dels professionals del sector per aprofundir en el coneixement per afrontar els reptes de futur i millorar la competitivitat”. Així mateix, va assegurar que va ser “un fòrum d’intercanvi d’idees i experiències molt profitós”.
 
Així mateix, Vilalta va ressaltar “la complicitat” de les 103 associacions i entitats sectorials i territorials del sector, que “s’han implicat totalment” en la Setmana del Comerç, amb més de 120 activitats que es van organitzar arreu Catalunya durant aquests dies. Segons Vilalta, “és un signe de l’empenta i dinamisme del teixit associatiu comercial català”.
 
En el marc de les 'Jornades Comerç Increïble', es va presentar el Programa de Transformació digital del comerç, elaborat per la Direcció General Comerç, i també l’eina d’Autodiagnosi, una eina d’autoavaluació que permet a les empreses comercials conèixer el seu estat de maduresa digital. Amb el punt de partida de l’Autodiagnosi, el Programa de Transformació digital posa a l’abast del sector diferents itineraris de millora i de treball que permeten donar el salt digital, o en el seu cas, optimitzar l’aprofitament de les noves tecnologies.
 
També dins la Setmana del Comerç, es va presentar el 'Pla d’Incentius al Comerç, Serveis, Artesania i Moda 2017', amb una dotació prevista de 7,5 milions d’euros. Amb aquests incentius, la Generalitat, a través de la Direcció General de Comerç, vol fer costat al sector per millorar-ne la posada al dia, modernització i rendibilitat, i alhora impulsar un creixement sostenible i respectuós amb l’entorn i el medi ambient. El termini per acollir-se a aquests ajuts s’obre a principis d’abril. El programa de subvencions al comerç 2017 es completarà amb la publicació, entre maig i juny, de la segona convocatòria d’ajuts adreçats especialment a l’empresa comercial i a l’activitat firal.
 
Així mateix, en el marc de les jornades es va presentar dimecres passat, el Cens d’Establiments Comercials de Catalunya, una eina estadística inèdita fins ara, que permet disposar de dades com el nombre total d’establiments, la densitat comercial (en nombre d’establiments per cada 1.000 hab., i en m2 per cada 1.000 hab.), o la distribució de l’oferta comercial per sectors d’activitat. D’altra banda, aquest Cens retorna dades amb un elevat grau de detall de la distribució del comerç, ja que no només conté la informació agregada de tot Catalunya, sinó que permet desglossar dels indicadors fins a nivell municipal, i per fins i tot a nivell de barri, retornant una “radiografia” molt acurada territorialment del context comercial.
 
Segons Vilalta, “l’objectiu és tenir una bona eina per fer una radiografia de com està l’oferta comercial a Catalunya, des de dades globals com nombre d’establiments, tipologia de les empreses, les activitats, fins al detall propi de cada ciutat o poble o fins i tot per carrer”. Vilalta va afegir que “el Cens té utilitat per a les administracions públiques. D’una banda, per a la Generalitat, per tenir retorn de les polítiques públiques, però també té molta utilitat per als ajuntaments i els seus plans estratègics, i per a les entitats  i associacions, que poden veure geolocalizats els seus establiments, com són i com evolucionen”.