El Govern destinarà 30 milions d’euros als 45 ports de la Generalitat fins al 2027 i més de la meitat d’aquest import serà per a l’adaptació i mitigació del canvi climàtic. Concretament, les inversions per assegurar la funcionalitat de les infraestructures -com per exemple reforçar les bocanes per fer front a l’augment del nivell del mar- suposaran el 44,3% del total (13,07 milions) mentre que mesures com la instal·lació de plaques solars, instal·lació de llums LED i més punts de recàrrega elèctrica per a vehicles i embarcacions representen un 10,25% més (3,02 milions). A banda, també destaquen 6,2 milions (21%) per impulsar la sinèrgia port-ciutat i 3,3 milions (11,36%) per al suport al sector pesquer. Així ho ha detallat la directora general de Ports de la Generalitat, Annabel Moreno, en la roda de premsa per presentar del Pla d’inversions i finançament 2024-2027 de l’empresa pública.
Inversions a les Terres de l’Ebre
Als ports de la zona sud, la inversió prevista a les Terres de l’Ebre puja a 6.718,987 euros. L’actuació més important és la corresponent al port de les Cases d’Alcanar, que rebrà tres milions d’euros per la millora del dic de recer. Al d’Alcanar s’hi han pressupostat 500.000 euros per la millora del moll de descàrrega.
A la Ràpita es destinaran prop de 2 milions d’euros: 1,05 milions al sector llevant del passeig Marítim; 285.516 euros per a la millora de la plaça portuària del Garbí; i prop de 630.000 euros més en altres actuacions.
Amposta obtindrà 120.000 euros per a la creació d’un nou pantalà flotant a l’embarcador.
Deltebre disposarà d’una inversió de 100.000 euros per ala millora de la mobilitat de la dàrsena pesquera.
A l’Ampolla s’hi destinen gairebé 200.000 euros per a la millora de la zona de terrasses del Passeig Marítim i prop de 79.000 euros per a la instal·lació de plaques fotovoltaiques a les casetes de pescadors.
Pel que fa al port de l’Ametlla de Mar, la inversió total suma 1,5 milions d’euros, dividits de la següent manera: 1 milió per al nou edifici de serveis nàutics, 250.000 euros per a la nova coberta de l’edifici Llotja amb instal·lació fotovoltaica i 250.000 euros més per a una nova escomesa elèctrica al dic de rec.
Inversió per anualitats
Per anualitats, Ports de la Generalitat destinarà 7,37 milions d’euros aquest 2024; 7,4 milions el 2025; 7,5 milions d’euros el 2026 i 7,6 milions d’euros el 2027; mentre que per zones, a la nord (corresponents al litoral gironí) s’hi invertiran 11,2 milions d’euros; a la central (costa de Barcelona) 8,1 milions d’euros i a la sud 8,6 milions d’euros.
Moreno ha expressat la seva satisfacció per la presentació del pla, del qual ha dit que podrà donar resposta a “qualsevol imprevist sobrevingut, com un temporal o una situació d’emergència en cas de sequera”. Alhora ha recordat que Ports de la Generalitat s’autofinança a través de diverses vies, com les taxes i tarifes per servies; les taxes i cànons per a concessions i autoritzacions administratives; l’alineació d’actius fixes; crèdits, préstecs i altres operacions financeres, subvencions i transferències i productes de règim sancionador. Els ingressos són de caràcter finalista i es destinen a la inversió de les infraestructures portuàries.
Per la seva banda, la consellera de Territori, Ester Capella, ha comentat que el pla d’inversions “reforçarà encara més” l’actuació dels Ports de la Generalitat per a la modernització, el reforçament de l’activitat i per afrontar l’emergència climàtica. En aquest sentit, ha assenyalat que seran uns ports més “competitius, innovadors i integrats en els teixits urbans de ciutats i pobles”.
27.439 amarradors
Actualment, a partir de dades de finals de desembre, Ports de la Generalitat disposen de 27.439 amarradors, dels quals 1.788 es gestionen de forma directa. Una quarta part, a més, tenen una eslora inferior als vuit metres i la meitat es concentra en ports de la Costa Brava.
Pel que fa la vessant de les mercaderies i el sector pesquer, durant el 2023 va moure 1,2 milions de tones i va rebre 179 vaixells, va donar servei a 582 embarcacions pesqueres de 15 llotges, que en total van registrar 14.814 tones de peix amb un valor de venda de 81,2 milions d’euros; i a 52.396 creueristes i 287.644 passatgers de vaixells turístics locals.
Dees del punt de vista industrial els ports que van concentrar més activitat -un 80% del total- van ser els d’Arenys de Mar (33%), Sant Feliu de Guíxols, l’Escala i La Ràpita -tots ells amb un 12%- seguit de Roses (11%).