Aquest dimarts, 3 d’abril, s’han presentat els Pressupostos General de l’Estat per aquest 2018. El govern espanyol preveu destinar a la demarcació de Tarragona 271 milions d’euros, més que al 2017 però bastant lluny dels 357 milions de 2016. La xarxa ferroviària s’enduu gairebé dos terceres parts del pressupost estatal. Al poc més d’un terç restant destaca la inversió per acabar la descontaminació del pantà de Flix.
ACN || Els projectes relacionats amb la xarxa ferroviària –per un valor total de 170,56 milions d’euros, sumant les partides d’Adif i Renfe- s’enduran pràcticament dues terceres parts de la xifra que el projecte de Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) preveu destinar aquest 2018 a la província de Tarragona. En total, el govern espanyol calcula invertir enguany a la demarcació 271,29 milions d’euros, una xifra sensiblement superior als 226,66 milions del passat 2017, però encara molt lluny dels 357 milions de 2016, que ja van suposar un descens respecte l’exercici anterior. Al marge de les infraestructures ferroviàries, els comptes estatals preveuen destinar, com a partides més destacades, 33,77 milions al port de Tarragona així com 28,59 milions d’euros a la finalització del procés de descontaminació química del pantà de Flix. Per contra, les infraestructures viàries pendents, com l’A-7 i l’A-27, continuen sent les grans sacrificades amb inversions força modestes.
El poc més d’un terç de pressupost d’inversions se’l reparteixen diversos capítols ja coneguts. El segon en importància, en termes quantitatius, serà el port de Tarragona, que aquest 2018 ha de rebre 33,79 milions, gairebé duplicant la dotació prevista en l’exercici de l’any passat. Precisament, pràcticament un terç d’aquesta inversió, concretament 10,25 milions d’euros, corresponen a actuacions en matèria d’accessibilitat ferroviària; 5,63 a superestructures, serveis, urbanitzacions i pavimentacions; 4,28 per a l’ampliació del moll de la Química; i 4,2 a nous edificis i remodelació dels existents.
El tercer gran focus d’inversió serà la finalització del procés de descontaminació química de l’embassament de Flix (Ribera d’Ebre), amb 28,59 milions, una obra sobre la qual plana una investigació judicial per corrupció al voltant de les adjudicacions i la seva execució per part de l’anterior cúpula de l’empresa Acuamed i l’exadjudicatària FCC. Tot i que, teòricament havia d’haver finalitzat fa un any, al fons del pantà encara queden uns 80.000 metres cúbics de llots tòxics que, un cop es va rescindir el contracte amb FCC, Acuamed va encarregar a Tragsa per un total de 44,6 milions i un termini d’execució de 19 mesos. A la mateixa comarca de la Ribera d’Ebre, els PGE preveuen destinar, a través de l’empresa pública enresa, 3,1 milions d’euros al sistema d’emmagatzemament temporal de residus atòmics de la central nuclear d’Ascó.
Inversió escassa en infraestructures viàries
La resta de capítols i partides se situen a una distància considerable. En aquest sentit, les grans infraestructures viàries pendents a la demarcació continuen rebent quantitats principalment simbòliques. Així, a l’Ebre, el projecte d’autovia entre la Jana i el Perelló comptarà amb uns 500.000 euros. Paral·lelament, Foment preveu destinar 1,5 milions a la construcció de les rotondes d’Alcanar, Sant Carles de la Ràpita, Camarles, l’Ametlla de Mar i l’Hospitalet de l’Infant, així com 1,02 milions a la supressió de girs a l’esquerra i millores en aquest tram de la N-340.
Altres partides menors consignades als PGE inclouen 500.000 euros per a actuacions del control i la regressió de la costa a la demarcació; 300.000 euros per a la depuradora d’aigües residuals de Sant Jaume d’Enveja o 93.000 per construir la guarda costanera i aiguamolls de decantació al delta de l’Ebre.